“Ljudi od voska” proglašena najboljom predstavom 27. Marulićevih dana

Uručivanjem festivalskih nagrada u Hrvatskom narodnom kazalištu Split u petak je završio Festival hrvatske drame 27. Marulićevi dani, a najboljom predstavom festivala proglašena je drama “Ljudi od voska” Mate Matišića u režiji Janusza Kice i produkciji Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, koja je odnijela i nagrade za najbolju režiju, te Goranu Grgiću za najbolje muško glumačko ostvarenje.

Festival hrvatske drame 27. Marulićevi dani predstavio je splitskoj publici od 21. do 28. travnja devet predstava u službenoj konkurenciji po odabiru izbornika Igora Ružića, a osim hrvatskih kazališta na festivalu su kao koproducenti sudjelovala i kazališta iz Njemačke, Austrije, Slovenije, Švicarske i BiH.

Ravnatelj Festivala i intendant HNK-a Split Goran Golovko čestitao je dobitnicima te zahvalio na sudjelovanju svim gostujućim ansamblima, umjetnicama i umjetnicima, njihovim kazalištima, upravama i tehničkim službama, kao i svim djelatnicima HNK-a Split koji su dali podršku realizaciji festivalskog programa.

O nagradama Marul ove je godine odlučivao peteročlani ocjenjivački sud u sastavu nacionalna dramska prvakinja Ksenija Prohaska, redateljica Nenni Delmestre, dramski pisac Tomislav Zajec, dramaturg Ivan Medenica i kostimografkinja Mirjana Zagorec.

Predstavi “Ljudi od voska” Nagradu Marul za predstavu u cjelini donio je, po mišljenju ocjenjivačkog suda, “duboko provokativan, uznemirujuć i kontroverzan dramski tekst Mate Matišića, koji motiv djeteta kao žrtve otvara i tematizira u tri potpuno različita registra”, a koji je “u izvedbenom je ključu Janusza Kice rezultirao snažnom i podjednako dojmljivom predstavom”.

“U širokom luku od crne komedije, preko zavičajne groteske pa sve do pirandelovske psihodrame, “Ljudi od voska” donose pažljivo orkestriranu glumačku igru, koja kroz minimalne ali potpuno precizne scenske zahvate oblikuje repertoarnu predstavu oštrih emotivnih bridova i visokog senzibiliteta”, mišljenje je žirija, pročitano na dodjeli.

Kica je za režiju te predstave dobio Nagradu Marul za režiju, jer je, “pronašavši u nadahnutom ansamblu zagrebačkog Hrvatskog narodnog kazališta iskrenog i vrlo raspoloženog sugovornika, u potpunosti iskoristio sve mogućnosti i pretpostavke Matišićeve drame, čime je još jednom potvrdio snažan osjećaj za orkestriranje vrhunske glumačke suigre”.

“Režijski rukopis Janusza Kice u svim je svojim izvedbenim elementima posvećen zakonitostima pretpostavljenih stilskih i žanrovskih silnica dramskog teksta, a da je istovremeno suvereno precizan i autorski autentičan”, smatra ocjenjivački sud.

Goranu Grgiću uručena je Nagrada Marul za glumačko ostvarenje, za “u potpunosti prezentno i jasno, a istovremeno bolno samozatajno suvereno vladanje svim manifestacijama izvedbe” u ulozi Viktora u toj predstavi.

Grgić je minimalnim scenskim sredstvima zarezao u same temelje svoje uloge, pritom snažno braneći pretpostavljene pozicije lika u svim zadanim segmentima, dodavši mu kroz svoju interpretaciju i dimenziju izloženosti, koja je čitavom dramskom narativu donijela razinu potresne neminovnosti u suočavanju Viktora sa samim sobom i svojim životnim odlukama”, mišljenje je žirija.

Nagradu Marul za glumačko ostvarenje dobila je i Luca Anić za ulogu Lucije Kos u predstavi “Tri zime” Tene Štivičić u režiji Ivice Buljana, također u produkciji HNK-a Zagreb, jer je svojom ulogom “kroz svježinu senzibiliteta nove generacije pokazala hrabro svođenje uloge na njezinu esenciju, koncentriranu čistoću u zahtjevnoj dobnoj transformaciji, ali i suptilan unutarnji smisao za humor”.

Za tekst je Štivičić dobila Nagradu Marul za suvremeni dramski tekst, za “vješto mijenjanje očišta između tihih osobnih ratova u duboko promišljenoj i pažljivo strukturiranoj stogodišnjoj kronici jedne obitelji”, u drami koja “bez sumnje predstavlja jedno od stožernih mjesta suvremene hrvatske dramatike”.

Drama je dobila i Nagradu publike, s najvišom prosječnom ocjenom 4,84, dok je za ulogu Alise Kos u toj predstavi Jadranka Đokić dobila Nagradu žirija čitatelja Slobodne Dalmacije, glavnog medijskog pokrovitelja Festivala.

Žiri čitatelja Slobodne Dalmacije u sastavu Tabita Vidović, Branko Krčum, Ivica Borć, Nataša Pivačić Kusić i Katja Grcić takvu je odluku, kako je rečeno, temeljio “na cjelovitosti ostvarene uloge kroz koju nudi multidimenzionalnu perspektivu aktualnosti na sceni, svojim umijećem i talentom dosljedno vodeći ka finalnoj katarzi drame”.

Proglašenju je nazočila i intendantica HNK-a Zagreb Dubravka Vrgoč. U ime ansambala i redatelja predstava “Tri zime” i “Ljudi od voska” zahvalila je žiriju ali “prije svega i sjajnoj splitskoj publici, koja je uspjela prepoznati našu namjeru da s dva suvremena dramska teksta prikažemo one opsesivne teme koje zajednički dijelimo, onu zajedničku tradicijsku nesreću o koju se svakodnevno spotičemo, da zajedno s vama ispričamo priču o našim i vašim životima i da pokažemo kako je razlika između teatra i života iznimno mala”.

“Mi ne vjerujemo u teatar koji izaziva sukobe, nego u teatar kao mjesto susreta i kao mjesto razmjene iskustava. Nadamo se da smo s te dvije predstave i ovdje, na ovom važnom festivalu, učinili hrvatski teatar boljim”, poručila je Vrgoč.

Ove godine nije dodijeljena Nagrada Marul za umjetničko ostvarenje (scenografiju, kostimografiju, dizajn svjetla, originalnu glazbu itd), a Marula za kazališnu adaptaciju dobila je Pavlica Bajsić Brazzoduro za autorski projekt “Eter nad Berlinom”, “iskrenu, vrlo osobnu i toplu posvetu radiju i radiofoniji” nastalu u koprodukciji Multimedijalne kolibe (Zagreb) i kazališta Ballhaus Ost. (Berlin), u kojoj autorica adaptira unutarnji mehanizam radijske igre u izvedbene postavke scenskog, kazališnog čina.

“U čudesnom putu kroz radio kao mehaničku kutiju koja istovremeno predstavlja portal za kazališnu igru, Pavlica Bajsić svjetlu scene otkrila je male trikove iz obiteljske radiofonijske radionice, a da je istovremeno ostala dirljiva i poetična u scenskom sfumatu koji i više nego točno reflektira krhkost i nehvatljivost radija kao medija”.

Upravo je Bajsić Brazzoduro i zatvorila festival, citirajući svojeg oca, istaknutog radijskog pisca, redatelja, televizijskog i kazališnog autora Zvonimira Bajsića: “On me učio jednoj stvari – osluškivati ali i ne slušati. U tom duhu zatvaram 27. Marulićeve dane”, kazala je Bajsić Brazzoduro.

Uz nagrađena ostvarenja, u sklopu programa 27. Marulićevih dana prikazani su još autorski projekt Anice Tomić i Jelene Kovačić “Melodrama” (HNK Split); “Noćni život” Ivana Vidića (ZKM Zagreb); autorski projekt Mirana Kurspahića “Pad” (ZKM Zagreb); autorski projekt Dalibora Matanića “Egzorcizam” (INK Pula); “Bitka na Neretvi” Borisa Bakala (Bacači sjenki Zagreb), te “Naše nasilje i vaše nasilje” autora Olivera Frljića u međunarodnoj koprodukciji HNK Ivana pl. Zajca (Rijeka), HAU Hebbel am Ufer (Njemačka), Wiener Festwochen (Austrija), Slovensko mladinsko gledališče (Slovenija), Kunstfest Weimar (Njemačka), Zürcher Theater Spektakel (Švicarska) i Internacionalni teatarski festival MESS (BiH), uz podršku German Federal Cultural Foundation (Njemačka).

Nakon dodjele, ansambl Kazališta Marina Držića iz Dubrovnika izveo je izvan konkurencije dramu “Duša od krumpira” Rade Jarka.

Reci što misliš

Lost Password

0