Što će biti s hrvatskim turizmom ako ljudi nastave bježati iz Hrvatske?

Budućnost hrvatskog turizma, koji čini 20 posto BDP-a ugrožena je nedostatkom radne snage. Deseci tisuća ljudi svake godine odlaze u inozemstvo, sezonci iz Slavonije sve manje odlaze na Jadran – pronašli su unosnije poslove u zapadnim zemljama, radnika nema i to će se nedvojbeno odraziti na kvalitetu turističke ponude i dovesti do pada prihoda.

Zoran Pejović ugostitelj s višedesetljetnim međunarodnim iskustvom u visokom hotelijerstvu kojeg hrvatska javnost poznaje ga kao suvlasnika splitskog Wine & Cheese bara Paradox za Index je komentirao situaciju u hrvatskom turizmu, piše Index.

“Razloge za trenutnu situaciju treba tražiti u fiskalnoj politici prije svega, u ogromnoj poreznoj opterećenosti, ali i u nekim drugim faktorima. Poslodavce u turizmu povijesno baš ne prati najbolja reputacija i to je nešto na čemu se mora uporno i kvalitetno raditi, prvo na promjeni paradigme odnosa prema djelatnicima, izgradnji povjerenja pa onda i u pravilnoj promociji te promjene. Treće, ne i manje bitno, je reputacija koju ti poslovi nose sa sobom u društvu. Posao konobara se na ljestvici društvene prihvaćenosti nalazi veoma nisko i vrlo mali broj ljudi na početku svog poslovnog vijeka vidi svoju karijeru u ugostiteljstvu, ali i u turizmu općenito. Uglavnom to krene kao neki sezonski posao, pa privremeno rješenje dok se ne pronađe nešto bolje, i kada to bolje ne dođe, a posao u ugostiteljstvu ostane jedino rješenje, onda se često javljaju jed i ozlojeđenost, kao rezultat neostvarenosti i pritiska društva. U takvim uvjetima otvaranje zapadnih tržišta djeluje kao mogući iskorak, financijski, ali i psihološki, pa makar uključivao i rad na poslovima još niže društvene vrijednosti ili još većeg fizičkog intenziteta nego li je to rad u turizmu. Međutim, ukoliko bi se svi ovi reputacijski izazovi riješili i dalje ostaje problem apsolutne poslovne nekonkurentnosti u odnosu na skoro sve zemlje Mediterana, ali i Zapadne Europe, i to je nešto što se mora rješavati čim prije i što odlučnije”, kaže Pejović.

Od početka prošle godine Hrvatska je dodatno otežala situaciju ugostiteljima ukidanjem međustope PDV-a. Porez na ugostiteljske usluge podignut je na 25 posto, što je znatno više od većine ostalih zemalja EU-a, a pogotovo ako se uzmu u obzir naglašene turističke zemlje poput Španjolske, Francuske, Italije, gdje restorani imaju PDV od 10 posto, piše Index.

Pejović smatra da, ako uskoro ne dođe do značajnijeg poreznog rasterećenja, te ako se Hrvatska ne okrene promociji izvrsnosti, turizam ne čeka baš blistava budućnost.

“Ako vrlo brzo ne dođe do značajnih rezova u poreznim opterećenjima i potpuni sustavni zaokret ka promociji izvrsnosti, budućnost će donijeti rast crnog tržišta, pad kvalitete ponude, skraćivanje sezone i siguran put u turizam kakvog nitko ne želi, masovni turizam bez ikakve autentičnosti, bez ikakvog obzira za povijesnu i prirodnu kontekstualnost, turizam nagomilanih kreveta i generičke brze hrane. Nažalost, već smo na pola puta tamo”, zaključuje Pejović.

Više pročitajte OVDJE

Reci što misliš

Lost Password

0