Alijana Vukšić o budućnosti turizma

Brojke rastu, ali Splitu ne treba više turista. Nama trebaju drugačiji gosti

U posljednjih nekoliko dana stanje u turizmu glavna je medijska tema, posebno zbog srpanjske rupe koja je ove godine sve iznenadila.

I dok se turistički stručnjaci ne mogu dogovoriti da li je ovo normalan pad ili je razlog prevelika apartmanizacija, hotelijeri, ali i mali iznajmljivači na brzinu spuštaju cijene ne bi li sobe napunili “last minute” gostima.

Situacija nije nimalo ugodna, ali što se tiče Splita, izgledno je da se iznajmljivači ne trebaju plašiti. Porast broja noćenja od 11 posto i dolazaka od šest posto u prvih šest mjeseci dokaz su da bi se veliki gradovi mogli izvući iz trenutne turističke krize.

Kakva je zapravo situacija na terenu i kako se Split nosi s turističkom krizom pitali smo direktoricu Splitske turističke zajednice Alijanu Vukšić.

Turista više, a apartmani prazni: Nedostatak strategije dolazi na naplatu

Već neko vrijeme u medijima, ali i među turističkim djelatnicima navodi se kako ova turistička sezona neće ostvariti očekivane rezultate. S obzirom na to da je Split u prvih šest mjeseci ove godine pokazao povećanje od 11 posto u broju noćenja da li možemo biti optimistični u najavama za nastavak sezone?

Turizam je, uvjetno rečeno, grana industrije na koju utječe jako velik broj prilika i prijetnji s globalnog tržišta. Na nama je da maksimalno iskoristimo prilike i umanjimo prijetnje na koje često nemamo veliki utjecaj. Ono što mi kao destinacija možemo je naglasiti svoje prednosti i umanjiti nedostatke i slabosti koji destinaciju opterećuju.

Turizam je jako kompleksan, ali sigurna sam da će svi napori i Ministarstva turizma, Splitsko-dalmatinske županije, Grada Splita i sustava Turističkih zajednica, ali prvenstveno privatnog sektora hotelijera, agenata, privatnih iznajmljivača, prijevoznika, novinara i svih ostalih koji kreiraju turističku sliku Splita, i ove godine rezultirati uspješnom turističkom godinom. Ono što želim naglasiti da je već iza nas pola uspješne turističke godine, ali moramo biti svjesni da naš cilj nije daljnje povećanje broja turista nego kvalitete ponude koja za sobom privlači turiste više platežne moći, ali istovremeno da što više uključimo lokalno stanovništvo u kreiranje turističke ponude i smanjimo negativne utjecaje turizma na život lokalnog stanovništva.

Strategija turizma jedan je od najvažnijih dokumenata važnih za razvoj turističke sezone. Kada će Split dobiti svoju?

Turistička zajednica grada Splita u suradnji s Ekonomskim fakultetom u Splitu donijela je 2017. godine Strateški marketinški plan, što znači da o razvoju proizvoda i svojim marketinškim aktivnostima razmišljamo na strateškoj razini. Grad Split također je svjestan važnosti strateškog odlučivanja te je u tijeku izrada Strategije razvoja turizma.

Podizanje kvalitete kako turističkog smještaja, tako i ponude u gradu važan je segment poboljšanja sezone. Što grad Split radi po tom pitanju?

HTZ, TZ Splitsko-dalmatinske županije, Turistička zajednica grada Splita i Grad Split već godinama organiziramo niz edukacija i radionica kako bi prvenstveno podigli svijest o važnosti podizanja kvalitete i educirali o mogućnostima koje donosi i tehnološki napredak ali i nekim trendovima u turizmu koji mogu značajno utjecati na poboljšanje rada. Ovo je tema koju često spominjemo jer smo svjesni da je kvaliteta ono što nas kao turističku destinaciju jedino može zadržati na tržištu i istaknuti u odnosu na konkurenciju.

Svjedoci smo sve većeg rasta privatnog smještaja, a stagnacije u hotelskoj ponudi. Može li se kako doskočiti tom problemu?

Istina je da već godinama bilježimo porast privatnog smještaja ali jedino zakonskim regulativama može se regulirati i umanjiti daljnji porast privatnog smještaja. Svakako je jasno da su turisti sve zahtjevniji i za kvalitetnu ponudu će uvijek biti potražnje. Ove godine bilježimo porast od 10 posto u hotelskom smještaju, a u izgradnji je još nekoliko hotela, tako da možemo zaključiti da su investitori prepoznali potencijal Splita kao turističke destinacije. Hotelski smještaj je jednostavno neophodan za razvoj proizvoda održivih na razini cijele godine, a posebno nas veseli raznovrsnost hotelske ponude jer Split danas nudi i lječilišne hotele i hotele baština i difuzne hotele, što dodatno daje na kvaliteti ukupne ponude destinacije.

Spoj turizma i kulture u Splitu već je neko vrijeme tema prijepora, smatrate li da kultura gubi rat pred turizmom?

Rekla bih da je ovo pomalo nezgodna igra riječi jer između kulture i turizma nema i ne smije biti rata, jer kulture nema bez turizma i turizma nema bez kulture. Kulturni turizam je naš temelj, naša kulturna baština je glavni razlog zbog kojeg je Split prepoznat i koji čini našu glavnu komparativnu prednost. Sinergija i međusobno poštovanje između kulture i turizma nužna je za danji razvoj i kulture i turizma.

Kakva je suradnja Turističke zajednice i Grada Splita, jer smo svjedoci kako komunalni nered u gradu ne pruža baš najljepšu turističku razglednicu?

S Gradom Splitom imamo jako dobru suradnju na raznim poljima. Sve pritužbe vezane za komunalni nered upućujemo na Grad Split koji uistinu brzo reagira i nastoji što prije otkloniti nastali problem. Koristim priliku da napomenem da svi zajedno kreiramo i kvalitetu boravka turista, ali i nas kao lokalne zajednice, stoga smo svi odgovorni za ukazivanje na komunalni nered, ali i na utjecanje da sami ne budemo uzrok komunalnog nereda.

Disperzija turističke sezone navodi se kao jedan od glavnih ciljeva kako bi se ova gospodarska grana mogla u budućnosti razvijati. Grad Split je s osmišljavanjem sezone pokušao ići u tom pravcu, kakvi su rezultati?

Jedan od glavnih ciljeva je disperzija turističkih sadržaja izvan užeg centra grada kako bi se rasteretila gradska jezgra i oživile nove lokacije poput Marjana i Žnjana, to je proces koji traje, ali na njemu se intenzivno radi. Također cilj je vremenski dispenzirati događanja stoga sve više razvijamo i financiramo događanja u pred i posezoni i prvenstveno u zimskom periodu. Bilježimo porast turističkih dolazak i noćenja u navedenom periodu što nam daje potvrdu da Split može biti i jest cjelogodišnja destinacija i da smo na pravom putu.

Koliko promocija grada na brojnim sajmovima doprinosi broju turista, te da li je takva vrsta reklame u današnje vrijeme društvenih mreža uopće potrebna?

Naše promotivne aktivnosti temelje se na ravnomjernom odnosu online i offline oglašavanja. Nastup na turističkim sajmovima još uvijek ima izuzetno važan utjecaj prvenstveno u sklapanju novih poslova, dovođenja novih turističkih agenata i aviokompanija, ali i dalje je izuzetno važan interes i publike koja masovno posjećuje turističke sajmove. Iako živimo u vremenu kada tehnologija ima veliku važnost u životima ljudi pa tako i promociji destinacije, i dalje je izuzetno važan direktan kontakt i pristup kojim želimo pokazati da je Split grad ljubaznih i uslužnih domaćina.

Kakvi su daljnji planovi u razvoju turizma grada Splita i kakva je vrsta turizma budući oslonac?

Da bi strateško planiranje bilo ispravno ne mogu se donositi odluke na razini jedne ili dvije institucije, nužno je uključiti sve ključne dionike. Prema fokus grupama lokalnih dionika održanih u sklopu izrade Strateškog marketinškog plana, turistički proizvodi koje želimo razvijati su prvenstveno kulturni turizam, poslovni turizam, eno-gastro i sportsko-rekreacijski turizam. Upravo je u tijeku izrada Strategije brendiranja koja će dati daljnje smjernice za razvoj proizvoda i manifestacija.

Koristimo li dovoljno kulturne resurse grada i da li je potrebno da se u tom smislu bolje povežemo s gradovima u okolici poput Solina i Trogira, te radimo na jednoj zajedničkoj kulturnoj ponudi?

Uvijek smo imali dobru suradnju s turističkim zajednicama u okruženju, pa tako brojne destinacije koriste naše informativne centre za promociju svojih proizvoda, a u suradnji s Turističkom zajednicom grada Kaštela imamo i welcome desk u Zračnoj luci Split. Potičemo i podržavamo projekte koji obuhvaćaju više destinacija jer smo svjesni da se zajedno nadopunjujemo i činimo jedinstvenu ponudu. Dobar primjer je i projekt “hop on – hop off” busa koji obuhvaća Split, Klis, Dugopolje, Solin i Trogir. Također smo izradili klastersku brošuru kojom smo objedinili turističke ponude i plasiramo zajednički proizvod pod nazivom Splitska rivijera. Sigurna sam da imamo još puno prostora za daljnje povezivanje, ali uz ovako dobru suradnju novih projekata neće nedostajati.

Kolika je važnost Turističkih zajednica za promociju destinacija? Zar ne bi bilo lakše objediniti manje turističke zajednice u jednu veću koja bi lakše brendirala veću destinaciju? I zakon navodi da se trebaju ukinuti zajednice koje više od 30 posto prihoda troše na bruto plaće, te da je moguće osnivanje jedne turističke zajednice za više jedinica lokalne uprave?

Iako se Zakonski to željelo napraviti, od toga se odustalo jer se utvrdilo kako lokalne zajednice najbolje poznaju svoje potrebe. Svjesni smo važnosti udruženog oglašavanja, stoga nastupamo kao Splitska rivijera, s gradovima od Marine do Omiša, a u samu promociju uključeni su i Solin te Šolta. Tako smo omogućili gostima kvalitetniji i bogatiji turistički proizvod, posebno onima koji ostaju duže od tri dana, a kojima se na ovaj način pruža mogućnost upoznavanja i s dodatnim destinacijama. Izdali smo i destinacijsku brošuru pod nazivom Splitska rivijera i tako se promoviramo na sajmovima.

Komentiraj