liberalizacija je jedno, anarhija nešto drugo

Možemo li očekivati još nemilih scena zbog nekontroliranog rasta broja taksi vozila u Splitu?

Liberalizacija taksi tržišta dovela je veliki broj prijevoznika željnih dobre sezonske zarade sa sjevera Hrvatske u Split.

Tako je broj taksi vozila u gradu Splitu sa 60 koliko ih je dozvole imalo prije nekoliko godina, došao na 3 do 4 tisuće u ovoj sezoni. Ima li toliko posla za sve njih, očito je da nema, jer već sada smo svjedoci nemilih scena tuče taksista za putnike. Tek 33 posto kapaciteta je popunjeno, a ova sezona opasno prijeti da bude krah, pa bi ovakve scene mogli gledati i u mjesecima koji dolaze.

Novi način izdavanja dozvola za taksi prijevoznike, prema kojem jedna dozvola ne vrijedi samo za jedno vozilo već za više njih, otvorila je vrata i nelojalnim konkurentima, a loša kontrola onoga što se događa na terenu dovela je do divljanja cijena, koje se ponekad mijenjaju iz sata u sat, pa slobodno možemo reći da je na taksi tržištu stvoren novi Divlji zapad.

Milivoj Topić, predsjednik Ceha prijevoznika pri Hrvatskoj obrtničkoj komori, kaže kako na dnevnoj bazi imaju prijave putnika kojima se naplaćuju nerealno visoki računi, ili im se računi ne izdaju, a voze se i taksi vozila bez taksimetra.

„Taksisti dolaze sa sjevera Hrvatske, a svjedoci smo da većina njih ovdje nema niti smještaj, već spavaju po plažama. Svojim automobilima ulaze u sami centar grada da bi zaradili koju kunu više, a ponekad lupaju cijene koje nemaju veze s pameću. Dobili smo prijave gostiju iz hotela Fanat i Radisson koji su bili iznenađeni koliko su platili vožnju iz centra grada“, kaže nam Topić odmah ističući kako nije protiv liberalizacije taksi tržišta, ali i kako je jasno da su se trebali postaviti neki kriteriji, ali i bolja kontrola.

„Po današnjem Pravilniku nije vam potrebno ništa da bi vozili taksi, reklamu za 200 kuna možete kupiti preko eBaya, a ako nemate taksimetar i ne izdajete račun i ne radite po ‘p.s.-u’ platite mandatnu kaznu od 2000 kuna i idete dalje.

Uz sve to, tu su i tvrtke poput Ubera i Camea koje zapošljavaju vozače koji se registriraju kroz Jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću što je oblik trgovačkog društva čiji temeljni kapital iznosi 10,00 kuna. Ujedno prema Zakonu o porezu na dodanu vrijednost, j.d.o.o. koji u prethodnoj kalendarskoj godini ostvari dobit manju od 230.000 kn ima pravo na oslobođenje od plaćanja poreza na dodanu vrijednost. Znači rade i ne plaćaju državi ništa pa cijene mogu korigirati kako god oni žele i to se zove nelojalna konkurencija. Na drugu stranu imate obrtnike koji ako ne daj bože stradaju u prometu sve svoje dugove prenose na svoju obitelj“, kaže Milivoj Topić.

Uz sve to većina vozača koja je došla odrađivati sezonu nije upoznata s prometnom regulacijom u gradu Splitu, niti poznaje ulice pa im je u većini slučajeva pogled usmjeren prema karti na mobitelima. Tako riskiraju živote pješaka, drugih sudionika u prometu ali i osoba koji voze.

„Gledaju u aplikacije, lete kroz crveno, nesreće se događaju na dnevnoj bazi, a nitko ne reagira“, kaže Topić i ističe kako bi se grad Split mogao ugledati na Dubrovnik koji je našao način za riješiti ovaj problem prevelikog broja taksista u samom centru grada.

„Dubrovnik je odlukama gradonačelnika smanjio broj taksista u gradu na 400, a to je smjernica kojom bi trebao ići i grad Split. Grad je vlasnik svoje površine i bez obzira na liberalizaciju tržišta, Grad upravlja svojim vlasništvom. Činjenica je da na 74 taksi mjesta, ne može doći 5000 vozila, a toliki broj vozila koji cirkulira gradom neminovno stvara kaos.

Situacija koja je sada neminovno će kulminirati, posebno ako ne bude dovoljnog broja turista, a to neće biti lijepa slika za naš grad. Splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara upozoravao je da situacija neće biti dobra, a sada će lokalna zajednica morati rješavati ove probleme“, kaže Topić.

I drugi gradovi pokušavaju doskočiti ovom problemu pa je Novalja u cilju smanjenja gužve u gradu i zbog zaštite domicilnih prijevoznika ukinula taksi stajališta i dala ih na korištenje onima koji imaju prebivalište u tom gradu.

Topić ujedno smatra kako bi se cijena dozvola morala značajno povećati, kao u zemljama u okruženju, poput BiH i Slovenije, a tako bi prijevoznici trebali pokazati ozbiljnost posla kojim se žele baviti.

Komentiraj