protiv liberalizacije

Opara traži izmjenu zakona, želi smanjiti broj taksija u Splitu

Grad Split zatražit će od vladajućih izmjene Zakon o prijevozu u cestovnom prometu kako bi se mogao smanjiti broj taksista.

Kako se neslužbeno doznaje iz Banovine, splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara održat će sastanke s ministrom prometa Olegom Butkovićem kako bi ga upozorio da liberalizacija taksi tržišta nije postigla željene rezultate.

Baš naprotiv, svjedoci smo nemilih događaja sa smrtnim posljedicama, ali i drugih neprimjerenih scena poput tuča i sve većih broja nesreća u kojima sudjeluju upravo taksisti.

Liberalizacija taksi tržišta dovela je veliki broj prijevoznika iz sjevera Hrvatske željnih dobre sezonske zarade. Tako je broj taksi vozila u gradu Splitu sa 60, koliko ih je dozvole imalo prije nekoliko godina, došao na tri tisuće u ovoj sezoni. Ima li toliko posla za sve njih, očito je da nema, bitka za svakog putnika postala je svakodnevni posao taksista, a često voze umorni i krše prometna pravila.

Milivoj Topić predsjednik Ceha prijevoznika pri Hrvatskoj obrtničkoj komori, ističe kako nije protiv liberalizacije taksi tržišta, ali da je jasno da su se trebali postaviti neki kriteriji, ali i bolja kontrola. Jer sada imamo situaciju da se zainteresirani vozači mogu javiti iz cijele države kako bi vozili taksi na splitskim ulicama, i to s neadekvatnim vozilima, starije dobi i upitne tehničke ispravnosti.

“Po današnjem Pravilniku nije vam potrebno ništa da bi vozili taksi, reklamu za 200 kuna možete kupiti preko e-Baya, a ako nemate taksimetar i ne izdajete račun i ne radite po PS-u platite mandatnu kaznu od 2000 kuna i idete dalje. Dokle god se ne promijeni zakon, dok se ne budu znala jasna pravila i standardi, te dok ovaj posao ne postane profesionalan kao i u ostatku Europe, bolje ne može biti, samo gore.”

Uz sve to većina vozača koja je došla odrađivati sezonu nije upoznata s prometnom regulacijom u Splitu, niti poznaje ulice, pa im je u većini slučajeva pogled usmjeren prema karti na mobitelima. Tako riskiraju živote pješaka, drugih sudionika u prometu, ali i osoba koji voze.

“Gledaju u aplikacije, lete kroz crveno, nesreće se događaju na dnevnoj bazi, a nitko ne reagira. Grad je vlasnik svoje površine i bez obzira na liberalizaciju tržišta, Grad upravlja svojim vlasništvom. Činjenica je da na 74 taksi mjesta, ne može doći 5000 vozila, a toliki broj vozila koji cirkulira gradom neminovno stvara kaos. Situacija koja je sada neminovno će kulminirati, posebno ako ne bude dovoljnog broja turista, a to neće biti lijepa slika za naš grad”, kaže Topić.

Sudski vještak Stanko Smodlaka naglasio da je liberalnije taksi tržište sigurno jedan od ključnih razloga povećanog broja incidenata u kojima sudjeluju taksisti.

“Svjedoci smo ponekad nekontroliranog ponašanja tih vozača, trčanjem za putnicima i profitom, kršenjem propisa, a sve u cilju ostvarenja dobiti za sebe, a još češće za vlasnika prijevozničke tvrtke, a uz sve to nitko ne može kontrolirati radno vrijeme vozača”, upozorava Smodlaka.

Lovre Ćatipović, dugogodišnji prijevoznik i član gradskog Udruženja obrtnika smatra da je odluka Vlade da se lokalne zajednice izdvoje iz procesa odlučivanja o broju izdavanja taksi dozvola – pogreška. Ujedno dodaje da će se pravi kaos na splitskim ulicama vidjeti upravo ovaj vikend kada započne Ultra.

U svojim nakanama da se promjeni Zakon splitski gradonačelnik mogao bi dobiti i potporu svog dubrovačkog kolege Mate Frankovića koji je najavio kako će, ako se ne promijeni Zakon o prijevozu u cestovnom prometu, Grad Dubrovnik u studenome donijeti odluku po kojoj će taksi službu moći obavljati samo električni automobili.

Franković je istaknuo da Grad Dubrovnik više ne može podnijeti stanje kakvo je trenutačno s velikim broj taksija, niti će ga podnositi.

“Ili će se promijeniti zakon i uvesti ograničenja, ili ćemo od studenoga donijeti tu odluku. To su naše ovlasti. Jedno od ovog dvoje će biti. Ako bi zakon ograničio broj taksi vozila u područjima pod zaštitom UNESCO-a, gradska uprava bi odredila jasne kriterije. Ako do toga ne dođe i ostane na snazi liberalizacija autotaksi tržišta, uvest ćemo zonu ograničenog prometnog režima u koji će moći ući jedino taksi vozila na električni pogon”, rekao je dubrovački gradonačelnik.

Dodao je kako ima naznaka da će se promijeniti zakon, a Dubrovnik svakako ima rješenje.

Lokalni mediji procjenjuju da je na dubrovačkim ulicama u ljetnim mjesecima više od tri tisuće vozila koja se bave taksi uslugama.

Komentiraj