malac genijalac

Video koji će vas ostaviti bez riječi: Ovi mali genijalci iz Splita mogu računati dva zadatka odjednom, i to sve bez olovke i papira

Bi li mogli na brzinu, u svega nekoliko sekundi, izračunati 8-5-3+7-7+1+6+1-6-2? A da pritom brojke gledate jednu za drugom na ekranu. Ili dvije takve radnje istodobno, dok vam se po dva broja prikazuju na ekranu (lijevo za jednu računsku radnju, desno za drugu)? Podsjećamo, u svega nekoliko sekundi!

Odmah ćemo vam dati odgovor na to – teško, u biti nemoguće. Osim ako niste Malac Genijalac.

Možda ste čuli za školu mentalne aritmetike Malac Genijalac, a možda i niste. Ona postoji već neko vrijeme u Srbiji, susjednoj nam Bosni i Hercegovini, i još nekim europskim zemljama, a već godinu dana i u Hrvatskoj. Prva otvorena škola u Hrvatskoj ima splitsku adresu, a glavni “krivac” za njezino otvaranje je mlada psihologinja i diplomirana geštalt psihoterapeutkinja Doris Penić.

Doris je prije dolaska u Split više godina živjela i radila u Rijeci. Ljubav ju je prije koju godinu dovela u Split, a nedugo zatim odlučila je krenuti u poduzetničke vode i baviti se onim što je oduvijek željela, a to je razvojna psihologija, što je na koncu rezultiralo otvaranjem škole Malac Genijalac.

“Moje područje interesa oduvijek su bila djeca i adolescenti i u tom je smjeru išao moj profesionalni razvoj, međutim ono što sam zaista željela je raditi s djecom na unaprijeđivanju njihovih potencijala, da im bude lakše u školi i u životu općenito. Krenula sam s konstruiranjem programa naprednih strategija učenja i pamćenja i u istraživanju literature naišla sam na Malca Genijalca”, ispričala nam je Doris o tome kako je uopće došla na ideju.

Kako je centar generalne franšize u Beogradu, nije dvojila već je otišla tamo, upoznala školu i Malce koji su je oduševili i odlučila pokrenuti otvaranje škole u Hrvatskoj, od kojih je prva škola otvorena u Splitu. U međuvremenu su otvorene škole u Osijeku, Rijeci i Šibeniku, a od rujna kreće škola u Velikoj Gorici, Zadru i Zagrebu te još neke škole koje su u najavi.

“Moja očekivanja za prvi upisni rok nisu bila prevelika, bilo mi je važno da škola krene, da se rezultati pokažu i znala sam da će onda sve ići svojim tijekom, no interes je već na prvom upisnom roku bio jako velik. Ljudi su po forumima istraživali i čitali iskustva iz drugih zemalja, prepoznali su nas i dali nam svoje povjerenje. U Bosni i Hercegovini su prve škole otvorene prije više od 2 godine, ima jako puno škola, isto tako i u Srbiji odakle je sve i krenulo.”

Kako nam je kazala, zemlje u kojima trenutačno postoje takve škole jesu Srbija, BiH, Hrvatska, Mađarska, Crna Gora, Makedonija, Švicarska, Slovačka, dok bi im se Slovenija, Rumunjska i Bugarska tek trebale pridružiti.

Dakle, da prijeđemo na ono bitno – riječ je o Hikari programu mentalne aritmetike iz Japana. A “hikari” znači svjetlost, točnije osvjetljavanje naših mentalnih kapaciteta.

“Što sve djeca moraju raditi u istom trenutku da bi mogla mentalno računati? Moraju raditi jako puno različitih stvari odjednom da bi mogla dodati ili oduzeti jedan broj. Najprije moraju zamišljati abakus, imati mentalnu sliku abakusa u glavi. Na početku zamišljaju samo jedan red na abakusu, jer zbrajaju i oduzimaju samo do 9, a onda kada prelaze na desetice i stotice moraju istovremeno držati sliku dva, odnosno tri reda abakusa u glavi.

Kako bi se vizualizirao abakus na početku usvajanja vještine je potrebno raditi auditivno mentalno računanje – djeca imaju zatvorene oči i diktiraju im se brojevi zato što se sa zatvorenim očima puno brže stvara mentalna slika abakusa. Najprije uče osnovne pokrete prstima za pomicanje kuglica na abakusu i onda kako prelaze na zahtjevnije zadatke uče dodatne pokrete. Kada mentalno računaju oni na zamišljenom abakusu u zraku pomiču prste, odnosno kao da pomiču zamišljene kuglice. Dok gledaju zadatak na web platformi, dakle dok gledaju na ekranu kako se izmjenjuju brojevi, moraju računati. Kako napreduju rade na sve većim brzinama.

Na početku im je teško, dok se oči ne naviknu na brzinu i dok se prsti ne automatiziraju, ali kasnije one brzine koje su im na početku bile brze, postanu im spore. Oni percipiraju broj na ekranu (osjet vida), čuju ga, jer svaki broj ima zvuk (što im aktivira slušni osjet), pomiču prstiće (motorika – kinestetički osjet), koriste logičko mišljenje za dodavanje i oduzimanje svakog broja (u glavi odabiru formulu koju će koristiti) i u milisekundama odlučuju što će napraviti na tom zamišljenom abakusu. Između svakog dodavanja ili oduzimanja moraju zadržati mentalnu sliku broja kojeg su dobili jer već ide sljedeći broj, rezultat je stalno nov, čime se jako vježba kapacitet kratkoročnog pamćenja. Da bi sve to mogli i da bi na kraju mogli dobiti točan rezultat njihova koncentracija i pažnja moraju biti maksimalno usmjerene na zadatak.”

Naravno da ne ide sve to preko noći, potrebno je puno vježbe, no dječji mozak upija sve kao spužva. Škola je, naime, namijenjena djeci od 4 do 12 godina starosti jer se u tom razdoblju dječji mozak nadinamičnije razvija.

“Na početku nekoj djeci bude jako teško, djeci koja generalno ne koriste dovoljno desnu stranu mozga. Desna strana mozga je zadužena za kreativnost, za boje, slike, glazbu dok je lijeva strana mozga zadužena za čitanje, pisanje, za logičko mišljenje i većinu onoga što se više potiče u redovnoj školi, dakle totalno suprotno.

Zašto zapravo dolazi do problema koncentracije kod djece? Zato što se u redovnom školovanju djeca usmjeravaju da više koriste lijevu stranu mozga, a desna također mora nešto raditi u tom trenutku pa onda ona sama sebi stvara neke zanimljive mentalne slike i mašta, a to je razlog pada koncentracije. Mentalnim računanjem i radom na abakusu, potiče se razvoj simultanog korištenja jedne i druge strane mozga odnosno lijeve i desne hemisfere. I kada su obje strane mozga simultano uključene u zadatak, onda desna strana ne može maštati jer je već zaposlena. Recimo, dok se radi na abakusu mora se raditi s dvije ruke i čim rade obje ruke, automatski su aktivne i lijeva i desna strana mozga”, pojašnjava nam Doris.

Ona računica s početka teksta, u biti dvije računske radnje istodobno, daju dualni anzan.

“Dualni anzan je jedan od najtežih zadataka u mentalnom računanju, jednom rukom se radi jedan, a drugom rukom drugi potpuno različit zadatak. Za dualni anzan koncentracija mora biti jako jako dobra ako se želi izračunati više brojeva u nizu. Takve je zadatke nemoguće računati bez korištenja mentalnog računanja.

Vještinu mentalnog računanja najlakše usvajaju djeca koja uopće ne znaju zbrajati i oduzimati jer njih ne ometa ono što znaju “matematički” izračunati pa onda oni puno brže napreduju. Ja se zaista iznenadim na kojim brzinama mogu raditi, ide im sporije na početku, ali kad napredak krene ide uzlaznom putanjom silovito, brže nego kod starijih”, kazuje nam dalje.

Da bi djeca uopće mogla pohađati školu Malac Genijalac, ipak moraju zadovoljiti neke kriterije.

“Djeca koja još ne idu u školu moraju proći testiranje na kojem se gleda emocionalna i kognitivna spremnost, grafomotorika i prepoznavanje brojeva do 10. Maleni najprije kreću na pripremni nivo koji traje dva mjeseca i na kojem se uče prirodni brojevi do 100. Ako znaju crtati i imaju dobru grafomotoriku, a ne znaju još pisati brojeve oni će bez problema naučiti pisati brojeve u ta dva mjeseca.”

Međutim, Hikari program mantalne aritmetike nije tu samo radi računanja. Kao što nam je Doris već rekla, zahvaljujući mentalnoj aritmetici djeca razvijaju obje strane mozga, što dovodi do raznih dobrobiti i razvoja niza kognitivih sposobnosti.

“Pomaže im da budu bolji u redovnoj školi, da im bude lakše pratiti nastavu i usvajati gradivo. Kako im se koncentracija i logičko mišljenje poboljšavaju, tako su oni puno aktivniji na satu, puno brže pamte, puno brže rješavaju domaće zadaće, postaju samopouzdaniji i samostalniji. Roditelji nam stalno govore kako su prije morali s njima sjediti, a sada sami rade domaće zadaće. Prvo što se vidi je napredak u koncentraciji.
Kad usvoje mentalno računanje i krenu raditi na većim brzinama onda je koncentracija već jako dobra. Djeca koja nam dolaze s problemom koncentracije dolaze i na dopunsku nastavu odnosno na još jedan termin preko tjedna i trebaju raditi kući više od onog što je predviđeno, a predviđeno je 15-20 minuta dnevno. Najvažniji je kontinuitet u radu, mozak se ne može razviti preko noći, ni koncentracija, ni pamćenje, ni logičko mišljenje, ako se ne vježba i ako kontinuitet u vježbanju izostaje.
Napredak će se vidjeti, ali bit će puno sporiji od onog što bi mogao bit. Ako se ne radi redovito ni rezultati ne mogu ići uzlaznom putanjom. Zato roditeljima prije upisa odmah kažemo da ovo nije ‘jedna od aktivnost’, ovo je ozbiljan program kojem se potrebno posvetiti da bi dijete bilo uspješno, a kada se posvete i vide rezultate shvate o čemu smo pričali”, kazuje nam Doris, uz napomenu da program ima osnovni i napredni nivo koji svaki traje po 10 nastavnih mjeseci, imaju tri školska sata nastave vikendom (subotom ili nedjeljom) s tim da maleni još imaju dva pripremna mjeseca.

Osim redovne nastave vikendom u terminima preko tjedna se održavaju nadoknade sati te dopunska i dodatna nastava.

“Nastava je jako interaktivna, grupe su male (maksimalno 12 učenika), potiče se individualno zalaganje i timski rad, natjecateljski duh i vrednuje se trud i zalaganje, a ne samo uspjeh. Osim što učenici imaju domaće u knjigama, imaju domaće i na web platformi, svaki učenik ima svoje korisničko ime i lozinku za vlastitu web platformu. Rad na web platformi je osnova za mentalno računanje.”

Što nakon mentalne aritmetike? Nakon mentalne aritmetike ide program “Super um”, a to je program mentalne matematike koji će u Splitu krenuti od siječnja 2020. “Super um” je namijenjen učenicima koji su završili osnovni i napredni nivo mentalne aritmetike, a također je namijenjen i učenicima dobi od 10 do 17 godina koji imaju velik interes za matematiku i uspješni su u matematici, a nisu završili program mentalne aritmetike.

Iako Doris i kolegice svakodnevno prolaze zadatke s djecom, djeca su ih odavno “prešišala”.

“Koliko god radimo i trudimo se nama se mozak ne može više razviti u onom obujmu ni onom brzinom kojom se dječji mozak razvija, tako da su nas djeca koju smo birali za dodatnu, nakon svega tri mjeseca prešišala. Jako smo ponosni na njih, a oni budu presretni kad im kažemo da oni mogu nešto što mi ne možemo i da nema granica koje ne mogu prijeći.”

A koliko su splitski Malci Genijalci uspješni dokazalo je i natjecanje u Beogradu gdje su u konkurenciji 1200 djece pokupili medalje u B (1.i 2. razred) i C grupi (3. i 4. razred).

Uvjerite se i sami kojom brzinom Malci Genijalci mogu računati, i to dva različita zadatka odjednom.

DUALNI ANZAN

[DUALNI ANZAN] Naši Malci rješavaju istovremeno dva potpuno različita zadatka‼️??➡️ Lijeva ruka ?rješava zadatak na bijelom dijelu ekrana, a desna ✋ na crnom dijelu ekrana.➡️ Simultani razvoj obje strane mozga ?jedan je od glavnih ciljeva našeg programa, a on utječe na povećanje mentalnih kapaciteta i veću iskoristivost mozga. ?➡️ Rješavanje ovakvih tipova zadataka ? nije moguće ako se obje moždane hemisfere simultano ne koriste i ako se nije razvila sposobnost podijeljene pažnje. ➡️ Podijeljena pažnja je sposobnost našeg mozga da istovremeno vodi računa o dva različita podražaja i da odgovora na različite zahtijeve iz našeg okruženja. Ova kognitivna vještina vrlo je važna, omogućava nam da budemo brzi?‍♂️, točni ⏱ i efikasni ?u svemu što radimo. ✍️[ZIMSKI UPIS JE U TIJEKU‼️]➡️ Predbilježbe za siječanjski upisni rok su u tijeku‼️➡️ Online predbilježbe: www.malacgenijalac.hr? split@malacgenijalac.hr? 099 76 56 736 ➡️ Rezervirajte termin za testiranje za Vaše dijete na vrijeme, jer je broj mjesta ograničen ⏱️⏳ Nek svaki malac bude genijalac‼️ ??

Objavljuje Malac Genijalac Split u Srijeda, 16. siječnja 2019.

Komentiraj