Brojke su zabrinjavajuće

Promet će nove vozače testirati da vide kako će podnositi napade i uvrede

Jutros u šest sati dogodio se još jedan napad u Prometovom autobusu.

Pijani 30 godišnjak, verbalno je zlostavljao vozača i putnike u autobusu broj 32, ali prijave nije bilo, otkrili su nam sindikalisti tvrtke Promet.

Nakon nedjeljnog napada u Solinu koji se poput vatre viralno proširio webom, svima je postalo jasno kako se nešto treba napraviti. Zato su za stol sjeli sindikalisti i predstavnici Uprave prometa, a podršku su im dale i lokalne zajednice, suvlasnici ove gradske komunalne tvrtke, kako bi se problemu zlostavljanja vozača autobusa Prometa, putnika, ali i uništavanju imovine stalo na kraj.

Brojke su zabrinjavajuće, u posljednje dvije godine ukupno se dogodilo 57 napada, od čega 18 direktni, fizički na vozača, a 39 verbalni dogodilo se tijekom vožnje. Iako se možda ne čine strašnima upravo ti verbalni napadi najviše mogu ugroziti putnike. Ove brojke su tek vrh sante leda, jer se manji verbalni napadi nisu niti prijavljivali, kažu vozači.

Smisao u prijavljivanju napada nisu vidjeli s obzirom na to da bi napadač dobio tek prekršajnu prijavu, a u većini slučajeva nikada nije ni priveden.

U Prometu će sada uvesti psihološku pomoć za napadnute vozače, ali će provesti i psihološko testiranje za nove vozače kako bi se vidjelo kako reagiraju u ovakvim situacijama. Ujedno će se obaviti i edukacija s vozačima kako bi se bolje ponašali u ovakvim situacijama.

“Radi se o širem problemu i zato se u njegovo rješavanje uključila i Uprava Prometa. Osuđujemo ovakvo ponašanje, a poduzeti ćemo sve mjere da ih u budućnosti spriječimo. Za sada imamo 70 autobusa s antivandalskim kabinama, a svi ostali koji budu u ovoj i idućoj godini dolazili u naš vozni park bit će jednako opremljeni. To neće spriječiti sve ugroze, ali ćemo barem zaštiti vozače od neposrednog napada. Kroz projekt Ticketinga koji se namjerava uvesti kroz idućih šest mjeseci do godine dana, a u autobusima će biti postavljene kamere, a dok se to ne realizira postavit će se prekidač za alarmiranje javnih službi. Ujedno ćemo napraviti i bolju koordinaciju s policijom, detektirat ćemo problematične linije i pokušati prevenirati događaje”, rekao je novi direktor Prometa, Miroslav Delić.

Spriječiti napade na ljudi primarna je stvar, ali ne može se zanemariti ni uništavanje imovine koju plaćaju porezni obveznici. Naime, u sljedeće dvije godine Promet će dobiti autobuse vrijedne 180 milijuna kuna, što nije zanemariva brojka, a ovakvim ponašanjem tvrtki se nanosi velika šteta.

Sindikati vozača dobili su podršku i Uprave i lokalne zajednice da nastave sa zahtjevima usmjerenim prema izmjenama članka 10 Kaznenog zakona kako bi se napad na vozače autobusa tretirao kao napad na službenu osobu.

“Od 2011. do 2015. u više navrata smo svoje zahtjeve slali na adresu resornog ministarstva, Vlade i Sabora, a to smo ponovno napravili i početkom ove godine nakon brutalnog napada na našeg kolegu na Lovrincu. Nikada nam nitko nije odgovorio, a tada smo rekli da smo strpljivi i da ćemo čekati dva mjeseca da nam se netko obrati. To strpljenje prestaje sredinom idućeg mjeseca, a tada smo spremni organizirati prosvjede u cijeloj Hrvatskoj. Ovo se treba hitno mijenjati jer će ta izmjena zakona služiti ako branič cijele lepeze negativizma i preventivno djelovati. U posljednje vrijeme imamo veliki odljev vozača iz Hrvatske, ovo je jedan od načina da to spriječimo”, kaže Hrvoje Mlikota, dopredsjednik Sindikata vozača i prometnih radnika u Prometu i dodaje da se nada da se ne čeka da netko pogine pa da se ovakvi napadi proglase kaznenim djelom.

Sindikati su zadovoljni razgovorima s Upravom tvrtke i nizom mjera koji su dogovorili, a koje bi se uskoro trebale početi primjenjivati, ali zahtijevaju i veći angažman od strane policije.

“Poduzimanje preventivnih mjera je dužnost svih službi Grada Splita, a od policije zahtijevamo da na svim rizičnim mjestima postavi svoje patrole”, poručio je Mario Jukić povjerenik Sindikata hrvatskog vozača. Od sada će se prijavljivati svi napadi, a ne samo najteži, kako bi se točno odredile kritične točke i napravio program i plan s policijom. Ipak, vozači kažu kako su svugdje kritične točke, posebno vikendom u kasnim noćnim satima.

“Uzroci agresije putnika su razni, od neposjedovanja karte, do ulaska kontrolora, uključeno grijanje, otvoren prozor, stari autobusi, brojni su ‘trigeri’ koji uzrokuju ovakvo ponašanje putnika. Jedan veliki problem je i nepropisno parkiranje na autobusnim stajalištima, koje bi nadležne gradske službe trebale što prije riješiti”, dodaje Ivan Barišić, povjerenik Sindikata hrvatskog vozača.

Komentiraj