"prije nije bilo nereda"

Splitski taksisti žele da im Opara određuje cijene vožnje i broj automobila

Verbalni i fizički sukobi oko putnika, prometne nesreće s tragičnim završetkom, pucnjave, računi od 600 kuna za dionicu Resnik – Split, sve je to posljedica liberalizacija taksi tržišta, a najbolje se očituje u Splitu i Dubrovniku.

Gradonačelnici ova dva grada pokušat će iskamčiti izmjene Zakona kako bi ovim nemilim scenama stali na kraj, ali jasno je da ćemo i u nastavku sezone svjedočiti Divljem zapadu na ulicama.

Naravno, nikoga to ne čudi kada na prostor dva grada stigne 3000 taksista i svaki od njih mora zaraditi svoju koricu kruha. Spavaju u automobilima kako bi uštedjeli koju kunu, tuširaju se na plažama, a svaki dan za volanom provode i više od 12 sati.

O svemu ovome upozoravalo se i prije donošenja Zakona, najavljivalo se da se na prostorima gradova koji nemaju dovoljno taksi stajališta ni za svoje vozače ne može dopustiti nekontroliran dolazak vozila iz ostatka Hrvatske, ali kada Zakone i sudbine kroje oni koji sa situacijom na terenu nemaju nikakvih dodirnih točaka, onda dobijemo ono što danas imamo, totalni kaos i nered u prostoru.

S time se slažu i Udruzi auto-taksi prijevoznika pri Hrvatskoj gospodarskoj komori u Splitu, koji podržavaju prijedlog gradonačelnika Andre Krstulovića Opare o limitiranju broja taksi vozila na 650.

Zakon je jako loš i gradonačelnik je to i prepoznao, a našu podršku u ovome ima, kaže Milivoj Topić, predsjednik Ceha prijevoznika pri Hrvatskoj obrtničkoj komori. Ujedno upozorava kako su nužne i bolje kontrole na samom terenu, jer sivo tržište svakim danom sve više jača.

“I dalje ima taksiranja na crno, i dalje ima kombija koji su registrirani za prijevoz putnika, a bave se taksiranjem, još uvijek na Uberu ima taksi vozača koji nisu prijavljeni i koji preko nekih drugih firmi obavljaju taksi prijevoz”, kaže Topić, ali i dodaje kako je cijela ova situacija oko taksi tržišta stvorila nesigurnost ne samo među vozačima, već i među putnicima.

“Baš zbog tog velikog broja taksija na cesti ljudi naručuju taksi prijevoz da bi bili sigurni da neće biti prevareni s cijenom i vi na takve pozive morate požuriti, jer na svakom uglu imate taksi, predstavi se da ste vi, pokupi vam vožnju, zato dolazi do žurbe, pressinga, ali i sukoba. To se najbolje može vidjeti u trajektnoj luci kada na trajektu za Brač imate pet do šest vožnji, a ispred trajekta čeka 20 taksija.”

Ono što je najgore je što se novim Zakonom u cijelosti izgubio red koji je prije vladao među taksi prijevoznicima, a koje su provodile lokalne zajednice.

“Konačno rješenje su licence, ograničenje broja taksista, tek onda će to biti u redu. Mi smo pri Hrvatskoj obrtničkoj komori, Selekcija auto-taksista određivali grupe, gdje će tko kad stati, kada će tko raditi, to je bilo transparentno, nije bilo nereda i svađa jer se znalo koja grupa gdje radi. Danas toga nema, svatko može stati gdje hoće, može doći u bilo koju grupu, dolazi do svađa, prepirki, tuča. Bilo bi najbolje da se vrati Zakon kakav je bio nekad.”

Ako vam previsoke cijene stvaraju problem i pitate se da li je to legalno i kako vam na osnovu njih izdaju račun, odgovor vam je – da legalno je i upravo to je jedna od većih mana novog Zakona.

“Po novom Zakonu je dozvoljeno da formira cijenu sam, što ne postoji nigdje u svijetu. U Europskoj uniji jedinice lokalne samouprave određuju maksimalnu cijenu, a u Hrvatskoj taksista može staviti cijenu koju god želi. Pa vidite koliko se ljudi žale, posebno turisti, da im se gradska vožnja naplati po 200 kuna, a nije kažnjivo za toga taksistu koji to napravi jer on stavi tarifu start 100 kuna, kilometar 100 kuna i on to ima pravo”, kaže Topić i dodaje kako ovakva turistička razglednica nikome nije u interesu.

Komentiraj