disperzija prometa

Trajektna luka puca po šavovima, može li ideja iz 80-ih biti rješenje?

Rasterećenje splitske gradske luke jedna je od važnijih tema gradskih čelnika, jer trenutna situacija nikako nije održiva.

Privremena prometna regulacija donijela je tek neka olakšanja, ali se i pokazala kako to nije i ne može biti konačno rješenje. Ono što bi sa sigurnošću moglo riješiti promet je disperzija trajektnog prometa na druge lokacije, a to je priča o kojoj se diskusije vode već 20-ak godina.

To je jako važno jer ako se pogledaju brojke prije nekih 20 godina kroz luku je prolazilo milijun i po putnika i nešto malo više od 300 tisuća vozila. Danas se bilježi promet od 5 milijuna i 300 tisuća putnika i 811 tisuća vozila. U odnosu na 2017. godinu porast putnika je skočio za 3, a vozila za 5 posto. Od ovog broja vozila 200 tisuća je kamiona i svi su svjesni kolike oni gužve rade u tijeku ljetne sezone.

Gradska luka neće se premještati na prostor od Žnjana do Stobreča

Jedna od ideja koja je već odavno na tapetu je izgradnja nove trajektne luke na potezu Žnjan i Stobreč. Međutim, kako nam je potvrdio ravnatelj splitske Lučke uprave Vice Mihanović, od te ideje se odustalo.

“Mislim da je više nerealno govoriti o realizaciji nekakve trajektne luke na južnom potezu Žnjana ili Stobreča, jer je to dragocjen resurs za građane grada Splita”, naglašava Mihanović.

Dakle, putnici i osobna vozila ostaju u bazenu Gradska luka. Njihovo se prebacivanje na drugu lokaciju u Lučkoj upravi Split nikad nije ni razmatralo, kažu, niti dolazi u obzir, s obzirom na to da Lučka uprava Split postoji prije svega radi otočana. Ipak, trebalo bi se o tome razmišljati, jer disperzija barem dijela prometa, bilo bi dobro rješenje.

Ni luke u Krilu Jasenice, a još manje one u Dugom ratu neće biti.

“U ovom trenutku o luci u Krilu nema govora, spominjala se luka, mi smo stavili mogućnost, jer je tu najmanja udaljenost od obale do Brača, 5.3 milje, ali i zbog izgradnje zaobilaznice. Naime, za financiranje iz Europskih fondova trebao se omogućiti intermodalni pristup, da postoji mogućnost da se u Krilu definira i trajektna rampa”, kaže ravnatelj Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije Domagoj Maroević.

Gradonačelnik Vrgorca ponudio je Splićanima dio rješenja

Gradonačelnik Vrgorca Ante Pranić ponudio je zanimljivo rješenje u vidu trajektne luke Drvenik koja se praktično nalazi na pola puta između Splita i Dubrovnika, a predstavlja najbržu poveznicu sa srednjodalmatinskim otocima (Hvar, Korčula, Lastovo, Mljet).

“Osim toga, postoji pravomoćna lokacija dozvola Hrvatskih cesta i projekt povezivanja trajektne luke Drvenik s autocestom A1 (čvor Ravča). Realizacijom ovih projekata rasteretila bi se trajektna luka Split, ali sve gradske prometnice oko Splita koje u konačnici vode do trajektne luke. Putnici koji žele ići na Hvar, Korčulu ili Lastovo ne bi trebali izlaziti s autoceste na čvoru Dugopolje već bi nastavili putovati do čvora Ravča koji se nalazi kraj Vrgorca, a tunelskim spajanjem, za što postoji projekt, dolazili bi direktno u luku Drvenik koja po svojim prostorno-planskim uvjetima ima mogućnost širenja”, kaže Pranić.

“Ta ideja postoji još od 80-tih godina prošlog stoljeća iz projekta ‘Južni Jadran’. Prometne gužve u Splitu se ne mogu rješavati u Splitu, jer prometnice Splita su zadani parametri i ne mogu se širiti zbog stambeno-poslovnih zona užeg dijela grada. Glavne trajektne luke za kvarnerske otoke se ne nalaze u Rijeci već u Brestovu i Valbiski, najbližim točkama prema Cresu i Rabu, mi to možemo postići s Drvenikom. Potrebno je projektirati glavne projekte, ishoditi građevinsku dozvolu i osigurati oko 750 milijuna kuna za proširenje luke Drvenik i njenog direktnog povezivanja s autocestom A1. Za projektnu dokumentaciju je potrebna godina dana, a za realizaciju vjerojatno još dvije godine. Uvjeren sam da bi se sva ulaganja isplatila kroz cestarinu i kroz mnoge investicije koje bi se razvijale na ovom području zbog ovog prometnog koridora.”

Kamionski promet za tri godine naći će se u Stinicama

Ono što je sigurno je da će kamionski promet naći novu lokaciju i to u Stinicama. U tijeku je izrada glavnog projekta za luku u Stinicama, a do kraja godine, ako sve prođe u redu, mogla bi se ishoditi i građevinska dozvola, a nakon toga slijedi izbor izvođača radova. Lučka uprava je za ovaj projekt aplicirala na Europski program Konkurentnost i kohezija i to za razdoblje 2014. i 2020. godine. To znači da izgradnja luke mora započeti do tog roka, a za realizaciju projekta odobreno je razdoblje od tri godine.

“Osobno mislim da više nije pitanje što želimo nego što možemo. Ako želimo jedan normalan razvoj i drugih grana onda trebamo težiti premještanju ovog prometa na prostor Stinica. Mi ćemo nadam se povući 75 posto iznosa iz EU fondova, a ostalo nam nudi nacionalna komponenta. U tom slučaju nas ovdje taj projekt ne bi trebao koštati niti kune, a donio bi značajno rasterećenje u prometnom smislu. Suludo bi bilo da ne stvaramo nove potencijale razvoja kroz ulaganja u lučku infrastrukturu”, jasan je glavni čovjek Lučke uprave.

Da bi se ovo realiziralo jako je važna Agencija za obalni i linijski promet koja će sufinancirati linije, ali i Grad Split i županija, kao i resorno ministarstvo.

“Naša ideja je bila s obzirom na to da kamioni opskrbe na otoke putuju u gotovo isto vrijeme i vraćaju se u istom terminu, osigurale bi se linije samo za kamionski prijevoz. Već smo obavili neke razgovore s resornim ministarstvom, ali i s Agencijom koja bi trebala subvencionirati dodatne linije da one ne bi bile skuplje i da se ne bi dogodilo da zbog malo duljeg putovanja poskupi hrana na otocima. Brojke dovoljno govore o isplativosti, jer se i van sezone trajekt napuni s kamionima za opskrbu, dok ljeti to bude i po dva trajekta”, dodaje Mihanović.

Lučka uprava za realizaciju ovog projekta namjerava iskoristiti dio vlastitih sredstava, a ujedno će se s Gradom Splita dio projekta aplicirati na EU fondove. Trenutno je u fazi izrada glavnog projekta i ishođenje građevinske dozvole pa bi i za ovaj projekt već sljedeće godine na red mogao doći izbor izvođača radova.

Komentiraj