Brojanje noćenja je besmisleno

Turista više, a apartmani prazni: Nedostatak strategije dolazi na naplatu

Danima traju rasprave oko problema s turističkom sezonom, postoji više teorija, ali nekoliko stvari je razvidno na prvi pogled, a upućeni već godinama upozoravaju kako je brojenje porasta noćenja jedna od većih besmislica našeg turizma.

Jedan od najvećih autoriteta hrvatskog turističkog novinarstva u Hrvata, Paul Bradbury, koji već gotovo dvadeset godina živi i radi u Hrvatskoj je na svojem portalu Total Croatia News objavio odličan članak u kojem je na primjeru Splita jednostavno pokazao gdje leži problem.

Naime, prije šest godina, kad je ULTRA festival prvi put došao u Split, bio je to moment kada su ljudi shvatili koliko novca leži u turizmu, a Split, koji je do tada bio uglavnom tranzitni grad počeo je ispunjavati svoj potencijal.

Te godine, u vikend festivala, na internetskim stranicama bila su slobodna točno četiri apartmana, a najniža cijena za noćenje je u tom trenutku bila 200 eura.

Brojke rastu, ali Splitu ne treba više turista. Nama trebaju drugačiji gosti

Šest godina kasnije, u vikend istog festivala, na istoj stranici za pretraživanje smještaja slobodno je 474 apartmana, s najnižom cijenom od tek 27 eura, piše Paul Bradbury za Total Croatia News.

Slična situacija bila je i lani, kada je 441 apartman bio slobodan, a vrlo je važno napomenuti da je broj kreveta u gradu samo od prošlog ljeta porastao za preko dvije tisuće.

Jednostavna računica kaže kako je broj turista sličan, a možda čak i nešto veći nego lani, ali je ponuda porasla, što uzrokuje i pad cijene, jer iznajmljivači u zadnji čas obaraju cijene, a kako populacija koja dolazi na ULTRA festival ipak nije takva da im je kvaliteta smještaja najvažnija stvar na svijetu, dolazi i do otkazivanja u zadnji čas, otimanja gostiju i sličnih događaja.

Ono čime se uvaženi kolega Bradbury nije bavio jest ona siva zona, o kojoj se ne piše puno, a kojoj smo u Splitu svjedoci iz godine u godinu, posebno u vikend kad nam grad preplavi šarena mladost cijeloga svijeta – činjenica je da se ovog vikenda broj apartmana koji se iznajmljuju na crno poveća do neslućenih razmjera.

Puno Splićana ovih dana po hodnicima svojih zgrada sreće turiste u ogromnim brojkama, bez obzira što je tek jedan ili dva stana u zgradi registriran kao apartman, a neki od iznajmljivača svjesno u četverokrevetne apartmane prima i po desetak gostiju, samo da ne propuste zaradu.

Svjedoci smo i činjenice da ni inspektori često ne mogu ništa u tom slučaju, jednostavno je previše toga što se u ovakvim danima događa, a sporno je i to kako uopće uhvatiti iznajmljivače na crno na djelu.

Ono što je ključno u cijeloj ovoj priči jest strategija turizma, jer doista je vrijeme da se počnu mjerljivo i transparentno brojati prihodi, a ne broj noćenja, te da se mjeri zadovoljstvo turista i da se istražuju njihove želje. Nije zgorega napomenuti da je ministar Gari Cappelli prije par dana najavio kako se više neće objavljivati mjesečni rezultati dolazaka i noćenja iz eVisitor sustava, nego tri put godišnje i to: početkom srpnja za prvih šest mjeseci, u rujnu s rezultatima glavne sezone te krajem godine kao završni izvještaj cijele turističke godine.

Izgleda da je transparentnost bila rezervirana za vrijeme kad se bilježio rast, a kad je došlo do određene stagnacije, zatvara se dostupnost podataka. Kako to? Ništa neuobičajeno u našoj zemlji, podaci su tu da posluže promociji nekoga ili nečega, a ako ne služe onome tko ih ima, onda ih se sakriva.

Vratimo se strategiji turizma i mjerljivim ciljevima; jedini je to način da se ustanovi sustav održivog turizma, umjesto sadašnjeg sustava „slučajnog turizma“ kako Paul Bradbury već godinama naziva hrvatski turizam.

Komentiraj