Split kao grad-muzej

Turisti žele doživljaj mediteranske kulture, a ne prazne ulice

Koja vam je prva asocijacija na ljetovanje na Mediteranu?

Kupanje, sunčanje, razgledavanje živopisnih uličica punih ljudi i kulturne i povijesne baštine, ručak ili večera na terasi, šetnje uz more, glazba i šarenilo cvijeća i tiramola? Ili prazne kamene ulice, zatvoreni restorani i kafići, spavanje u ponoć i izostanak svakog opuštenog sadržaja i zabave?

Prvi motivi većini turista zvuče najprivlačnije, a svoje su preferencije izrazili u istraživanjima poput TOMAS-a. Split godinama svojim ljepotama privlači sve više turista, osvaja nagrade, priznanja poput posljednjeg izbora splitske turističke agencije za jednu od najboljih na svijetu u organizaciji luksuznih odmora. Zašto, onda, Grad Split želi obezvrijediti i kazniti uporan rad i razvoj usluga naših turističkih i ugostiteljskih djelatnika, pitaju se u Udruženju ugostitelja Split.

Splitski su se ugostitelji neugodno iznenadili zbog nedavnih odluka gradske vlasti, kojima se retroaktivnom primjenom novih propisa želi smanjiti prostor na kojem je moguće imati štekate. Naime, neki od njih su i desetljećima s dozvolom poslovali na pojedinim lokacijama, bez nanošenja ikakve štete staroj gradskoj jezgri, no sada se pravila mijenjaju i prava ugostitelja krše bez obzira na ekonomske, gospodarske, socijalne i druge aspekte važne za oko 5000 zaposlenih u ugostiteljstvu.

Ako k tome dodamo i zabrane puštanja glazbe iza 23.30 sati na terasama te zabranu sušenja odjeće iznad ulica koja je jedna od najpopularnijih mediteranskih motiva, izgleda da je cilj gradske vlasti Split pretvoriti u grad jednobojnih, tihih i praznih ulica.

Udruženje ugostitelja Split apsolutno se slaže da je potrebno zaštititi staru jezgru kao ključnu vrednotu grada i kažnjavati one koji ne poštuju postojeće propise te ne plaćaju davanja, no to ne znači da turistička top-destinacija treba postati muzej kroz koji će turisti proći kroz par sati i nastaviti prema drugim mjestima koja su sačuvala šarm Dalmacije.

Gradonačelnik Opara početkom sezone zatražio je od turista da poštuju našu kulturu, uključujući pižolot, fjaku, Hajduk, povijesnu gradsku jezgru i noćni odmor stanovnika, a u svom je obraćanju spomenuo i da izbjegnu plaćanje kazni za neprimjereno odijevanje te se radije počaste s desetak pizza ili 20 piva.

Činjenica je da se turisti neće imati gdje počastiti hranom ako se nastavi neprimjereni pritisak na ugostitelje, a za piće će se moći snaći u trgovinama koje su, što se tiče radnog vremena, bezrazložno u povlaštenom položaju prema ugostiteljima. Ako želimo pružiti kvalitetnim turistima ono što traže i što su spremni dobro platiti, a da ne ometa previše naš način života, sigurno je bolji recept omogućiti im potrebne sadržaje i infrastrukturu u ugostiteljskim objektima, nego ih ostavljati da s bocom pića traže najbolji kamen za sjest, a poslije – tko zna.

Uz sve dostupne statistike, ako nekome i dalje nije jasno kako izgleda suvremena turistička ponuda i odnos prema svakom gostu, može na bezbroj profila na društvenim mrežama pogledati kako izgledaju ovogodišnje najpopularnije destinacije poput Mykonosa. Ne, ne izgledaju kao muzej oko kojeg kruži prometna gužva, nego kao mjesto odlične zabave i doživljaja, što bi i Split trebao ostati. U protivnom, iduće će godine gradonačelnikovo obraćanje moći biti vrlo sažeto: Tourists, go home!

Komentiraj