1. veljače

Uskoro premijera Hamleta u izvedbi splitskih tinejdžera

Dvadesetak mladih ljudi u dobi od 13 do 20 godina više je od godinu dana, pod palicom Elvisa Bošnjaka aktivno radilo na remek djelu dramske literature – Shakespearovom “Hamletu” i sada je vrijeme da javnosti pokažu što su napravili.

Tako će kao krunu ovog procesa, predstava “Hamlet” u koprodukciji kazališta Play Drama i Gradskog kazališta lutaka Split biti premijerno izvedena 1. veljače 2020. Odigrati će se još jedanaest predstava, a ako nađete još koju kartu, onda ste pravi sretnici. Jer tada ćete na sceni moći vidjeti da djeca, suprotno uvrježenom mišljenju istinski shvaćaju Hamleta, ali ga i vrlo dobro stavljaju u okvire današnjeg vremena.

Vrlo jednostavna kostimografija uokvirena crnom odjećom na kojoj su tek navedena imena likova i scenografija koja na pozornicu stavlja tek sjedalice tek su dio cjelokupnog plana da se koncentrirate na samu izvedbu mladih glumaca. Cijela predstava obogaćena je i bendom koji je sastavljen od samih glumaca, a koji prati “Hamleta”, dok su glazbeni brojevi širokog raspona, od Chopina do The Queena čak iz igrice “The legend of Zelda”.

“Nisam ušao s nekim odgovorom na pitanje ‘Zašto baš Hamlet?’ u ovaj projekt, odgovor se dogodio negdje po putu. Nakon što smo odradili predstavu Anna Frank, obećao sam im da ćemo raditi još jednu veliku predstavu, jer je mnogima od njih, nakon deset godina rada u Play drami ovo vrhunac rada, jer bi već iduće godine trebali biti na fakultetima i opraštaju se od nas.

GALERIJA: Hamlet u izvedbi splitske dice

Zato sam im rekao, hajdemo raditi najveću i najpoznatiju dramu Hamleta. Radeći s njima godinu i tri mjeseca, došao je odgovor i na ovo pitanje. Hamlet je kompleksna drama i on je čovjek od kojega društvo sazdano od laži i prijevara i izdaje, ultimativno od njega zahtjeva da on bude sretan. To je pozicija u kojoj se svi nađemo, možda ne osobno i navikli smo se u njemu snalaziti. Ovi mladi ljudi koji pune 17 i 18 godina s punom snagom ulaze u taj svijet i činilo mi se kako je to idealna poveznica između njih i Hamleta”, kaže nam Elvis Bošnjak.

U predstavi igraju: Marin Aschero, Nora Ban, Mirela Banić, Petar Čakić, Duje Dajčbauer, Zara Grubešić, Franka Gulan, Margarita Ivančević, Antea Jerković, Irma Jerončić, Petra Koceić Bilan, Luka Kožul, Ana Maleš, Roko Marini, Bartul Mušura, Dora Sikirica, Damjan Šarić, Lucija Tomić, Marin Vuletić i Sara Žižić.

Svi zajedno se slažu kako je najteži dio bilo shvaćanje značenja cijelog komada, ali kada su shvatili svoje uloge i njihove emocije, stvari su se jednostavno počele slagati na svoje mjesto.

“Rekao bi da je u našem svijetu puno nepravde što se dobro pokazuje i u Hamletu. Previše je toga zla na svijetu i mislim da nije teško naći poveznicu Hamleta sa svakodnevnim životom , posebno s obzirom na nedavna događanja u našem gradu”, kaže Petar Čakić koji igra Hamleta.

“Ovo ubojstvo u Splitu pokazalo je kako je svijet pun nepravde, ali i korupcije i svega i na neki način Hamlet je lik koji odstupa od njega, koji želi naći sreću u tome i ne želi da nepravda bude dio njegovog svijeta. Kada smo to shvatili sve je postalo jasno, da upravo on zbog toga strada, pokušava biti drugačiji i svijet učiniti boljim mjestom”, dodaje Bartul Mušura zadužen za ulogu Ofelijinog oca Polonija, a ujedno i svira u bendu koji daje podlogu predstavi.

Renesansna tragedija Hamlet je inače lektira koja je obavezna među srednjoškolcima, ali je rijetko tko i pročita. Mnogi će se od njih složiti da im profesori ovo djelo ne približe na dobar način, prvenstveno zbog toga što prava analiza zahtjeva puno vremena, pa je ova predstava iznenadila i njih same. Naime, pronašli su puno toga zanimljivog, smiješnog, zabavnog u samom djelu, a likove su kažu počeli sagledavati na sasvim drugačiji način, posebno kada su ih sami oživjeli na sceni.

“Gledala sam film, čitala sam lektiru, ali nikako nisam doživljavala likove živima. Šest mjeseci smo čitali tekst i tako smo se bolje upoznali sa likovima. U školi čitamo lektiru, pišemo eseje, pripremamo ovo djelo i za državnu maturu, ali nikada nismo ušli u samu dubinu priče. Nisam nikada likove percipirala kao što ih vidim sada nakon rada na ovoj predstavi. Naprimjer, za mene je Ofelija uvijek bila jedna mila i draga cura koja je loše završila.

Sada kada pogledam tko je Ofelija u našoj predstavi onda vidim da je Ofelija luda, otkačena, razigrana i ima dušu, kao i svaki od likova koje smo doveli na scenu. U školi je upravo premalo vremena posvećeno upoznavanju sa samim likovima, koji ostaju samo imena na papiru. Sada smo u njih unijeli život, otkrili smo im svaku manu i dobru stvar i zato smo ih bolje upoznali, a na taj način smo se u njega zaljubili. Nadam se da ćemo tu našu ljubav prenjeti i mladim ljudima koji će doći vidjeti našu predstavu”, kaže nam Sara Žižić, glumica koja utjelovljuje ulogu Hamletovog prijatelja Horacija.

A upravo je lik Horacija koji igraju samo žene onaj odmak u shvaćanju koji su ovi mladi donijeli na pozornicu. Naime, prema njihovom viđenju likova, prijateljstvo između Hamleta i Horacija nadilazi te dozvoljene društvene norme, pa je mijenjanje spola jednom od glavnih likova ove predstave upravo bilo pravo rješenje.

Mladi glumci na predstavu su upravo stoga pozvali svoje vršnjake, uz potuku kako im nakon njihove predstave neće trebati posebne pripreme za maturu, jer im oni donose prave sirove likove na pozornici, upravo onakve kakvim bi ih i oni trebali vidjeti.

Dodajmo da uz Elvisa Bošnjaka, s mladim glumcima su radili i voditelji dramskog studija kazališta PlayDrama; Kristina Lovrić, Justina Vojaković Fingler, Petra Kovačić, te Željana Cvitanović, Ana Marija Veselčić i Anastasija Jankovska.

Scenograf predstave je Ozren Bakotić, kostimografkinja je Ana Marin, a svjetlo je oblikovao Lucijan Roki.

Komentiraj