"bolji paket"

Pomorci željno iščekuju izmjene Zakonika, uvode se promjene i u kadeturi

Nove izmjene zakona u pomorstvu ono je što pomorci očekuju da im donese sveti Nikola.

Ono što je za njih najvažnije je njegov socijalni paket u kojem se nalazi novi, lakši, ali i humaniji sustav oporezivanja, kaže nam tajnik sindikata pomoraca Neven Melvan.

Pravilo od 183 dana koje je na snazi dugi niz godina je pokazalo veliki broj nedostataka koji bi se trebali riješiti izmjenama i dopunama Pomorskog zakona. U Hrvatskoj ima između 22 i 25 tisuća i to nas stavlja na drugo mjesto u Europi s obzirom na postotak stanovništva, pa slobodno možemo reći da je domaće pomorstvo ultra brend koji trebamo zaštiti.

“Izmjene Pomorskog zakonika to ispravljaju međutim ono što nama smeta je sporost u provedbi tih zakona. Naime, već godinu i pol dana se razgovara o tim izmjenama, prvo čitanje u Saboru je prošlo, čak ih je i oporba podržala. Sada smo u situaciji da se nadamo da će se izmjene usvojiti do kraja godine, kako bi se mogle primjenjivati odmah od početka iduće godine”, kaže Melvan, ali i ističe kako je ovo čisto administrativno pitanje koje se može regulirati, pa čak i ako se taj zakon donese u idućoj godini.

Naime, zakon bi se trebao početi primjenjivati retroaktivno od početka godine.

“Ovim izmjenama rješava se nepravda koja se događa kada pomorac umre, kada se razboli na kopnu, kada izgubi posao ne svojom krivicom, na primjer kada kompanija propadne, on je u toj situaciji nezaštićen. Zbog neodrađenih 183 dana mora plaćati porez koji ponekad iznosi od 60 do 70 tisuća kuna. Ovaj dio zakona je izrazito neumjesan i nepravedan i zato to treba što prije razriješiti. Novi zakon se mora početi primjenjivati od 01.01.2019. godine”, kaže Melvan.

Hrvatski pomorci još uvijek visoko kotiraju na stranim kompanijama, naravno većinom su to oficiri, a veliku konkurenciju počeli su im stvarati pomorci s Dalekog istoka.

“Naravno da su naši ljudi skupi kada radna snaga s Istoka proizvodi damping u cijenama radne snage. Međutim hrvatski pomorac je u svijetu još uvijek priznat i oni nalaze ukrcaj bez problema. Naravno ovdje je samo riječ o časničkom kadru, zato što niži članovi posade već odavno ne mogu naći iole kvalitetan posao na svjetskim morima. Kod nas se proizvodi izuzetno kvalitetan kadar pa ne vjerujem kako će se to uskoro mijenjati.”

Ujedno dodaje kako se pomorstvo u svijetu još uvijek nije maklo s mrtve točke, kada su u pitanju piratstvo i kriminalizacija. Nažalost bili smo svjedoci dva takva slučajeva u ovoj godini.

Jedan je slučaj hrvatskog pomorca koji je bio otet u Nigeriji i koji je nakon napora uloženih od strane kompanije, ali i svih drugih uključenih u projekt, oslobođen.

“Isto tako imamo klasičan slučaj kriminalizacije gdje su dva hrvatska pomorca provela 16 mjeseci u zatvoru potpuno nevini , što decidirano tvrdim. Naime, sama činjenica da su oni bili posada remorkera koji je teglio brod na kojem su pronađeni kontejneri s cigaretama, je apsurdna. Nikako ne može mornar s remorkera znati što prevozi brod kojeg tegli.”

Dvojica hrvatskih pomoraca nakon 16 mjeseci su oslobođeni, ali uz obrazloženje da su trebali znati što je na brodu, dosudili su im dvije godine zatvora.

“To je jedna neumjesna presuda koja za cilj ima samo zaštititi španjolsku državu od moguće tužbe naših pomoraca. Pokušat ćemo im pomoći preko njihovog odvjetnika, a ulože žalbu i da pokušaju osporiti ovu presudu. Jako je teško živjeti s time da si osuđen za nešto za što nisi kriv, a njima se upravo to dogodilo”, kaže Melvan.

Melvan je najavio i određene promjene u kadeturi mladih pomoraca. Do sada je država stipendirala pomorce, te bi ih nakon završetka školovanja ukrcavala na domaće brodarske tvrtke kako bi odradili kadeturu. Međutim prostora za sve je premalo.

“Zato se ide s idejom koju je pokrenula CROSMA udruga posrednika u zapošljavanju, da sam pomorac bude nositelj Vouchera, odnosno subvencije, kako bi se ukrcao na brod po svom izboru i to tamo gdje uspije naći posao. Naravno da ga se na takav način čini, ružno rečeno, jeftinijim , ali i prihvatljivijim drugim kompanijama, pa tako mogu odraditi taj prvi korak u svojoj karijeri koji im kasnije puno znači.”

Interes mladih za posao pomorca je iz godine u godinu sve veći, a promijenili su se i standardi.

“Danas za upis u Pomorski fakultet ipak moraš imati dobre ocjene. Budućnost postoji, interes postoji, kvalitetan kadar se proizvodi pa nemamo straha da će nam pomorstvo ikada zamrijeti”, rekao je kraju Melvan.

Komentiraj