kako spasiti turističku sezonu?

Udarac na otoke: Značajno pao broj turista na Braču, Korčuli i Visu

Smanjenjem PDV-a na hotelski smješta i ugostiteljske usluge riješit će se problemi u turizmu. Barem tako smatraju u SDP-u koji rješenje vide u smanjivanju nameta poduzetnicima.

Kada je riječ o hrvatskom turizmu stvari ne idu baš onako kako smo svi očekivali, srpanjske rupe i last minute booking, nedostatak radne snage, porast privatnog sektora, a stagnacija hotelske ponude, sve su to jasni pokazatelji da gospodarskoj grani o kojoj ovisi ekonomija Hrvatske opasno prijeti propadanje.

“Nepobitna je činjenica, koji priznaju i iz Vlade da postoje segmenti turizma koji ne daju rezultate koji su očekivani. Prije svega u kritičnom položaju je privatni sektor i ugostitelji, a hotelijeri najavljuju podbačaje između tri i sedam posto u broju rezervacija. Generalno situacija ne ide onim smjerom kojim smo očekivali, prvenstveno radi buđenja konkurencije na Mediteranu, ali i činjenice da imamo unutarnje slabosti koje želimo popraviti prijedlogom o smanjenju PDV-a”, kaže SDP-ov saborski zastupnik Branko Grčić ističući kako je uvođenje niza nameta na turistički sektor u posljednjih nekoliko godina rezultiralo današnjim lošim rezultatima. Podignuta je i naknada nautičarima skoro 10 puta ovisno o veličini brodice, ali i boravišna pristojba za 15 do 25 posto, sve kako bi se napunio državni ili lokalni proračun.

“SDP predlaže smanjenje PDV-a na hotelski smještaj s 13 na 5 posto, a PDV na ugostiteljstvo koji je najviši na cijelom Mediteranu s 25 na 13 posto. Pozitivni rezultati ovakvog smanjenja vidjeli su se kada je PDV u ugostiteljstvu smanjen s 25 na 13 posto za vrijeme SDP-ove vlade 2014. godine, kada su investicije porasle s milijardu i po na tri milijarde kuna, a prihodi tog sektora su se udvostručili s 4 na 8,1 milijardu kuna. Dobit je porasla oko tri puta, a veliki dio sive ekonomije pretvorio se u službenu ekonomiju”, kaže Grčić.

“Smanjenje PDV-a nije nešto što je samo po sebi mjera koja će smanjiti trošak ugostiteljima i hotelijerima, već ih pozivam da tu veću likvidnost usmjere u dva smjera. Prvo da povećaju plaće ljudima koji rade u tom sektoru, kako bi ljudi našli interesa raditi te dosta teške poslove. Druga stvar je tako potaknuti investicije. Naime dokazano je da jedino ne pada promet u onim segmentima gdje su uloženi novci u povećanje kvalitete. Ujedno pozivam ugostitelje i privatne iznajmljivače da ne podižu cijene. Ljudi nemojte dizati cijene, jer taj pokušaj da se određene sezonske rupe pokriju visokim cijenama u idućem razdoblju nose samo lošije rezultate, ugrožava konkurentnost i odbija turiste”, kaže Grčić.

Najveći udarac turističke sezone koja se Hrvatskoj događa osjetili su otoci koji već sada imaju od 6 do 11 posto manji broj dolazaka. Jedan od njih je Brač koji ulazi u špicu turističke sezone, a bilježe se i ove godine srpanjske rupe, kaže gradonačelnica Supetra Ivana Marković. Tako je Supetar ove godine u prvih šest mjeseci posjetilo čak 6 posto manje turista, Korčula bilježi 6 posto manje noćenja, kao i Vis.

“Razloga je više, od konkurentskih zemalja koje su intenzivno radile na poboljšanju okvira svog turističkog sektora, što je uzrokovalo oporavak njihovog turizma, a Hrvatsku stavilo iza njih, a drugi problem je porezna politika vezana za turizam. Sve je to imalo posljedice što se tiče našeg turizma i ukupnog efekta, ali i porasta sive ekonomije, jer ugostitelji na sve načine traže da izbjegnu plaćanje poreza, a stale su i investicije.

Smatram da je cijeli koncept turizma pogrešan, te se njime mora upravljati na svim razinama, ne ga pustiti da se spontano događa, jer je to neodrživo. To je najbolje vidljivo na otocima, kada kao turist da vi došli do Brača provedete sate čekajući na lošoj infrastrukturi, vozite se na prometu koji ne neadekvatan za jedan turistički grad, a cijene za dolazak na otok su previsoke pa se gostu više isplati ostati na kopnu”, kaže Marković ističući kako je i veliki problem nedostatka radne snage koja se na otocima više ističe nego na kopnu.

“Ne trebamo težiti što većem broju turista, nego kvalitetnijem, pogotovo mi na otoku, a to bi značilo podizanje standarda, nove investicije, rasterećenje privatnog smještaja i ugostitelja kako bi višak sredstava mogli ulagati u podizanje kvalitete. Rast u turizmu posljednjih nekoliko godina nije posljedica promišljene politike, već zbog spleta okolnosti, a kako smo tada rasli slučajno, tako sada padamo bez da Vlada ima plan kako to spriječiti”, kaže načelnik Smokvice Kuzma Tomašić.

“U godinama kada je turizam rastao ponašali smo se tako da uzmemo tamo gdje ima i podizali PDV, a već te godine nam se dogodilo da smo imali manje naplaćenog poreza. Svi vinari kažu da je one godine kada je uvedena fiskalizacija od 10 boca vina osam išlo s računom a dvije bez. Sada je situacija obrnuta, osam ih se prodaje bez računa, a samo s njim. Tjeramo ugostitelje na sivu ekonomiju, gubi proizvođač, prodavač, ali i država. Ovakvo stanje je neizdrživo, a s pravim podacima o stanju turističke sezone se manipulira jer je situacija lošija nego se priča”, kaže Tomašić upozorava kako je turizam postao glavna gospodarska grana i ako on propadne urušit će se cijela država, pa je krajnje vrijeme da se nešto poduzme.

Komentiraj