koliko ćemo čekati?

Od aerodroma do Splita vlakom za “sitnih” 150 milijuna eura: Zašto projekt toliko kasni i kako postići da se slože Kaštelani i Ministarstvo prometa?

Tamo negdje uoči početka turističke sezone svečano smo obilježili prvu vožnju “splitskog metroa”, kako se od milja tepalo vlaku koji je počeo voziti od ulaska u grad kod Kopilice do Glavnog kolodvora.

Bilo je zamišljeno da će se u Kopilicu premjestiti kompletni autobusni kolodvor i time središte Splita rasteretiti nesnosnih prometnih gužvi, osobito u turističkoj sezoni. No svečana vožnja je održana, a kolodvor nije premješten, pišu Vijesti.hr.

Sve to je samo dio megaprojekta povezivanja splitskog aerodroma s gradom Splitom, koji također kasni.

Gradnja nove pruge nije ni blizu – jer još nije odlučeno ni gdje će se graditi, a bez projekta nema ni europskog novca.

Četverominutnu vožnju od kolodvora do gradske luke i natrag na dan prođe 105 linija. Od 11. lipnja do 10. rujna u oba smjera prevezeno je 5300 putnika. U 90 dana turističke sezone odrađeno je 9450 linija, što znači da je vlak po liniji prosječno prevozio pola čovjeka, a na kartama koje koštaju 11 kuna zarađeno je 58.300 kuna.

Netko bi pomislio da prazni vlakovi nemaju smisla, no splitski gradonačelnik u ovim statistikama ne vidi problema.

“Ustrajni smo u tome i vjerujemo da građani svakog dana sve više i više usvajaju taj kratki, ali vrlo vrijedni prometni pravac”, kaže Andro Krstulović Opara (HDZ), splitski gradonačelnik.

Opara kaže da će taj pravac zaživjeti kad bude gotovo povezivanje Splita i splitske zračne luke željeznicom. Projekt vrijedan 150 milijuna eura dalje od stanice nije ni mrdnuo.

“Možda ide nekim tempom koji je malo sporiji od očekivanoga. Čekamo još suglasnosti koje su potrebne iz Grada Kaštela i njegovih predstavnika”, ističe Mirjana Čagalj, koordinatorica projekta.

Jer – kroz Kaštela treba izgraditi novu prugu.

Kaštelanskom gradonačelniku ponuđene su tri opcije. Sve tri koristile bi dio postojeće pruge koja će se rekonstruirati: a onda bi se ili od Kaštel Starog ili od Kaštel Kambelovca gradila nova pruga do aerodroma, po tri različite trase. Autori projekta zauzimali su se za prvu, najjeftiniju opciju, no to nije odgovaralo Kaštelanima.

“Nama ona nije bila prihvatljiva jer bi tu stradali i neki objekti, stradala bi polja, stradalo bi jedno svetište i tražili smo najbolju opciju”, tvrdi Denis Ivanović (HDZ), gradonačelnik Kaštela.

Prema drugoj i trećoj verziji, stara željeznica bi se rekonstruirala točno do postaje Kaštel Kambelovac odakle bi krenula nova željeznica. Kaštelani su tražili da se u toj verziji željeznica koja prozali kroz sami grad ukopa u tunel, što bi povećalo cijenu za 10 do 20 milijuna eura, pišu Vijesti.hr.

To pak nije bilo prihvatljivo Ministarstvu prometa. No, svjetlo na kraju željezničkog tunela upalio je Ivanović protuprijedlogom koji sliči prvoj verziji s malim izmjenama završne trase pa se sad čeka zeleno svjetlo iz Zagreba.

“Ispitali smo tlo, ispitali smo teren i vjerujem da će to sad biti prihvatljivo”, uvjeren je Ivanović.

Sve bi trebalo biti gotovo za pet godina, ali kako će se tražiti novac iz Europske unije, za što treba bit dovršen kompletan projekt kojem još nije poznata ni trasa, od zračne luke će se putnici i dalje prevoziti autobusom i to do budućeg privremenog autobusnog kolodvora u Kopilici. Trebao je zaživjeti još u lipnju, ali danas izgleda ovako.

No, građanima koji žive u neposrednom susjedstvu budućeg kolodvora ta se ideja nikako ne sviđa.

“Promet će nam se odvijati pola metra od prozora od spavaćih soba. Kada je pročelnik Vojnović bio ovdje, na prezentaciji budućega privremenog autobusnog kolodvora, kada je došao tu, ispred mojih vrata od dvora, jedinu zaštitu koju je ponudio su paneli kao na autoputu”, kaže Edita Barić, stanovnica Kopilice.

No, gradonačelnik je, čini se, imun na prigovore sugrađana.

“Ustrajni smo u rješenju izmještanja dijela autobusnog kolodvora u Kopilicu. Kopilica će zaživjeti onog trenutka kada se i željeznički promet između Solina i Kaštela poveća”, poručuje Andro Krstulović Opara.

Građanima poručuje da se strpe jer su autobusi samo privremeno rješenje. Baš kao što je i trenutni autobusni kolodvor u središtu grada ”privremen” od 1968., Spaladium arena je ”privremeno” nedovršena od 2009., a Karepovac je ”privremeno” odlagalište od 1965. godine, pišu Vijesti.hr.

Komentiraj