vlast ima druge planove

Stanovnici Biševa protive se restoranu, ali i dodatnom automobilskom prometu, na svom otoku

Već dvije godine od prvog javnog predstavljanja projekta grada Komiže, zajedno s partnerima Javnom ustanovom More i krš, Institutom Plavi svijet i Turističkom zajednicom Grada Komiže “Centar za posjetitelje Modra špilja – Biševo” ne staju prijepori između stanovnika Biševa i lokalne uprave.

Naime, dok lokalna uprava smatra kako će ovaj projekt dovesti nove vrijednosti kako za stanovnike otočića Biševo, tako i za njihove goste, sami stanovnici otoka smatraju da će im projekt uništiti prirodnu ljepotu i mir u kojem uživaju već generacijama.

Ovog puta su resornom ministarstvu zaštite okoliša i energetike uputili dopis kojim upozoravaju kako će otvaranje restorana u sklopu navedenog projekta značajno prometno opteretiti njihov otok koji na to nije pripremljen.

“Kao zabrinuti stanovnici otoka Biševa izrazili bi svoje žaljenje zbog uvođenja dodatnog automobilskog prometa. Naime, rekonstrukcijom stare biševske škole (koja je opisana u projektnoj dokumentaciji Centra za posjetitelje Modra špilja – Biševo) u restoran kapaciteta 80 sjedećih mjesta, uvodi se potpuno nova dinamika u ovo inače mirno i tiho okruženje. Na naš upit Županijskoj upravi za ceste Split, voditeljica ureda ravnatelja gđa. Stroliga kazala nam je kako na otoku Biševu nema županijskih i lokalnih cesta koje se nalaze pod ovom Upravom. Problem leži u tome što je kratka betonirana dionica ceste između Mezuporta i naselja Poje, širine niti 3 m, istovremeno geostaza Biševo (u funkciji pješačkog prometa), biciklistička staza i dvosmjerna cesta!

Uvođenjem dodatnog prometa opskrbnim vozilima i minibusevima koji bi prometovali na gore spomenutoj relaciji narušio bi se skladni ambijent otoka. Opravdano se bojimo za svoju sigurnost, te sigurnost posjetitelja otoka jer cesta nema adekvatnog nogostupa, rasvjete niti odgovarajuće prometne signalizacije. Po nepreglednoj i uskoj cesti koja je s obje strane obrubljena visokom makijom za prednost se natječu pješaci, biciklisti i automobili. Molimo Vas kao nadležno tijelo da reagirate i time spriječite moguće nesreće u prometu i daljnje neplansko uništavanje otoka”,  stoji u dopisu Građanske inicijative “Spasimo Biševo”.

Na mjestu ruševne škole uredit će se prostor za posjetitelje, ali i restoran s 80 mjesta

Grad Komiža u sklopu infrastrukturnih aktivnosti na mjestu ruševne zgrade bivše škole na Biševu uredit će i opremiti Centar za posjetitelje s polivalentnim prostorima za interpretaciju i prezentaciju prirodne baštine otoka Biševa i Viškog arhipelaga (izložbeni dio, info-pult, manja dvorana za predavanja, suvenirnica), uredskim prostorima za volonterski i istraživački centar, ugostiteljskim sadržajima i smještajem za djelatnike.

Isto tako uredit će se poučne staze na otoku Biševu za pješake i bicikliste koje će povezati Centar za posjetitelje s Mezoportom, Gatulom, Salbunarom i najvišim vrhom Stražbenicom, te obnoviti i osvijetliti obalne topničke bitnice na rtu Galijula s odmorištima za posjetitelje i informativnim sadržajima na temu prirodne baštine Biševa. Uz infrastrukturne aktivnosti izradit će se studija valorizacije prirodne baštine otoka Biševa s prijedlogom edukativnih i informativnih sadržaja, akcijski plan upravljanja posjetiteljima, studija nosivog kapaciteta Modre špilje, strategija brendiranja, strateški marketinški i akcijski plan, provesti edukativne radionice, te oblikovati i promovirati novi turistički proizvodi valorizacijom prirodne baštine.

“Zajednica je ključna, o svemu ovome Biševljani su bili upoznati. Stanovnici će moći koristiti prostor u skladu s kalendarom. Prostora u školi ima dovoljno i prostora u školi svatko ima. Moramo naglasiti da ovo više nije škola. Želimo obnoviti nekadašnji prostor stare škole. Objekt ostaje u gabaritima kakav je. Škola, za razliku od crkve, nije zaštićena. Studija izvodljivosti je dobro razradila mogućnost financiranja samog projekta i njegovu isplativost, te dokazala da je projekt dugoročno isplativ. Najviše aktivnosti provodi Grad Komiža. Projekt nije samo Centar, nego uređenja tematskih staza i edukativni sadržaji.

Cijeli projekt teži 26 do 27 milijuna kuna. Planirano je da se preostali dio sredstava financira iz proračuna Komiže, a ostali dio od 20 posto prema planu aktivnosti samih partnera. Do sada je Komiža platila oko 300,000 kuna i Javna ustanova. To su prihvatljivi troškovi i prikazani su u planu aktivnosti. Osmislili smo ovdje dosta edukativnog sadržaja. Želja nam je da đaci osnovnoškolci, srednjoškolci, studenti iz cijele županije i šire dođu i posjete otok koji je zaštićen, da im to uđe kao obaveza kroz kurikulum. Sve su ovo segmenti velike strategije koju Komiža promišlja i koju smo usvojili”, kazala je još prije dvije godine komiška gradonačelnica Tonka Ivčević.

Biševljani poručuju kako se ovim projektom gubi baština.

Stanovnici otoka Biševa smatraju kako se projektom mijenja vizura objekta, a time se zadire u samu baštinu, te umjesto da se napravi društveni prostor, grade se turistički sadržaji. Kako bi se to spriječilo Građanske inicijative “Spasimo Biševo” podnijela je prije dvije godine prijedlog za proglašenjem spomenikom kulture zgrade stare škole na otoku Biševu, ali on nije usvojen od strane ministarstva. Govorilo se i o inicijativi da se oformi Mjesni odbor Biševo, ali s obzirom na to da je na tom otoku prijavljeno tek 15 stanovnika od kojih svi tu i ne žive, lokalna zajednica smatrala je da za tim nema nikakve potrebe.

“Njihov strah da neće imati društveni prostor zaista nije opravdan. Ima prostora za sve. Za svaki javni prostor koji se uređuje prioritet je da ga koristi lokalno stanovništvo. Sve se dogovara, to nije privatan objekt”, poručila je gradonačelnica Komiže

Ali to nije utješilo stanovnike Biševa koji se boje betonizacije jednog od rijetkih robinzonskih otoka na srednjem Jadranu. Ujedno problem predstavlja i povećan broj turista koji bi se trebao naći na ovom otočiću koji nema riješenu infrastrukturu.

A da je Biševo svima daleko govori i podatak da za radove na obnovi škole nema previše zainteresiranih. Zato grad Komiža već po drugi put raspisuje natječaj za odabir izvođača radova.

“Odaziv izvođača je nikakav, nitko nije zainteresiran da radi na Biševu, svi su svjesni udaljenosti i većih troškova jer ne postoji linija, sve treba dovesti posebnim prijevozom. Sada u Hrvatskoj ima puno poslova i ugovorenih EU projekata, a malo je radne snage, time i rastu cijene pa su njihove ponude puno veće”, kaže komiška gradonačelnica koja se nada da će se ovi problemi uspjeti riješiti te da će se izvođač za ovaj projekt ipak naći.

Komentiraj