PRATE SVAKI KORAK

Facebook, Google, Apple, Uber… Pripazite, ovo su kompanije koje o vama znaju više nego vi sami

Tehnološke kompanije uvele su nas odavno u novi svijet, kojeg smo tek posljednjih godina svjesniji. Pod time se misli na narušenu nam privatnost u vidu prikupljanja informacija koje ostavljamo korištenjem raznih proizvoda i usluga, željeli to ili ne.

Reći će neki da je to cijena tih “besplatnih” proizvoda i usluga, no sve su glasniji oni koji tvrde da ipak neke granice moraju postojati. Stoga, sad kompanije koje određuju tehnološke trendove ili se koriste tehnološkim rješenjima, pristupaju korisnicima na lukaviji način.

Prije no krenu s “konzumiranjem” njihovih proizvoda ili usluga, traže ih dopuštenje za to. Naravno, to dopuštenje popraćeno je gomilom teksta, najčešće nerazumljivog laicima, pa automatski ljudi kliknu na “prihvaćam” ili “dopusti”, što naširoko otvara pristup našoj privatnosti, prenose vijesti.hr.

Problem je što s tim prikupljenim informacijama kompanije barataju na ne baš najjasnije objašnjen način, tako da su se morale uključiti brojne vladine i nevladine institucije kako bi nadgledale takve aktivnosti. Uostalom, Europska unija uvela je Opću uredbu o zaštiti podataka (GDPR) kako bi zaštitila korisnike bar donekle.

Tko prikuplja najviše podataka o nama?

NETFLIX – Ono što je Spotify za glazbu, to je Netflix za video sadržaj. Kroz navike korisnika uči o njima mnogo više nego što bismo pomislili, a potom to lako plasira dalje za svoju korist. S obzirom da diljem svijeta Netflix broji oko 150 milijuna pretplatnika na mjesečnoj razini u oko 200 zemalja svijeta. A krenuo je kao “videoteka”, pretplatnicima bi slao filmove ili serije na VHS-u ili DVD-u, da bi potom postao digitalni div.

UBERSvakog dana Uberove usluge prijevoza diljem svijeta koristi oko 20 milijuna ljudi, a njih još pet do deset milijuna koristi i druge usluge. Jer, osim prijevoza, Uber nudi i usluge dostave hrane, a u nekim dijelovima svijeta i javnog prijevoza. A s ozirom na partnerstva s Barclays bankom i Visom, ima uvid u transakcije korisnika. Kao i njihove navike kad je riječ o hrani. I uvijek zna našu lokaciju, prikuplja brojeve kartica, telefona, bilježi gdje nam je kućna, a gdje adresa na kojoj radimo ili se obrazujemo, ima uvid u kontakte u imeniku, na Facebooku, Gmailu…

IBMIako nije u široj uporabi, pod čime se misli na komercijalni dio tržišta, IBM je izrazito prisutan na poslovnom tržištu kroz bogatu ponudu, od clouda, podatkovnih centara do umjetne inteligencije. Uz to je nedavno preuzeo Red Hat za 34 milijarde dolara, što ga čini još moćnijim.

TWITTERDruštvena mreža koja je svoj vrhunac od oko 315 milijuna korisnika aktivnih na mjesečnoj razini dosegnula još 2012. godine, zna jako puno o svakom od njih. Sve što ste sami naveli kroz osobne podatke, naravno, zna. Ali i mnogo više. Novinar The Guardiana koristio je Twitter svakodnevno kroz četiri godine pa zatražio tu kompaniju da mu dostavi sve što zna o njemu i zaprimio dokument od 800 stranica! Pritom je pronašao čak i povijest surfanja, otvaranja drugih aplikacija, sve što je “lajkao” na Facebooku, čak i s kim je razgovarao na chatu!

APPLEMegakompanija koja se specijalizirala u svom zatvorenom ekosustavu za baratanje informacijama svojih korisnika, a njih je oko dvije milijarde diljem svijeta, kad se zbroji kompletna ponuda. I Apple je “posvuda”. Računala, pametni telefoni, pametni satovi, pametni uređaji za domove, televizore, tableti, iOS operativni sustav, App Store, Apple Music, iTunes, Apple Pay. Kao i Google, Apple ima uvid u apsolutno sve što možete zamisliti i to jako dobro zna unovčiti.

FACEBOOK Najveća društvena mreža na svijetu “pod sobom” ima i Instagram, WhatsApp, Messenger, Oculus… i više od 2,5 milijarde korisnika na mjesečnoj razini. Ne samo da prikuplja apsolutno sve što može o korisniku, čini i daleko više od toga. Potvrdilo se to prošle godine, kad je u aferi s Cambridge Analyticom otkriveno da je Facebook sam sudjelovao u preprodavanju podataka koji se na njegovoj mreži prikupljaju ili je to dozvoljavao. Gdje god se koristi kod za Facebookov “plugin”, nalazi se i mogućnost Facebookova praćenja. Samo Google ostvaruje više prihoda od oglasa no Facebook, što dovoljno govori. A još se planira i uvođenje njegove posebne kriptovalute Libra, što će dodatno proširiti mogućnosti praćenja navika korisnika.

Komentiraj